העסקה לרכישת טוויטר על ידי אלון מאסק מתנדנדת סביב השאלה כמה מהמשתמשים ברשת הם אמיתיים וכמה הם בוטים. מאסק טוען שיותר מ-5% מהמשתמשים הם בוטים (כפי שהצהירה החברה בדוחותיה) ולכן שווי הנכס צריך להיות נמוך יותר מהצעת הרכישה המקורית.

נתונים חדשים שמפרסמת חברת CHEQ הישראלית תומכים במידת מה בטענת מאסק ועל פי מידע שמסרה ל-tech12 מספר הבוטים ברשת עשוי לעמוד על כ-12% מכלל הגולשים - או לפחות לפי סוג המידע אותו מנטרת החברה.

"CHEQ היא חברת סייבר שמגינה לא על הפעילות העסקית של החברה, אלא על פעילות של השיווק והמכירות של החברה כדי למנוע מגורמים זדוניים לשבש את הדאטה והאנליטקיס", מסביר כרקע לדברים דניאל אביטל סמנכ"ל השיווק של החברה.

CHEQ מגדירה את קטגוריית הפעילות שלה Go to market security והיא מוודאת למשל שהטראפיק לאתר הסחר הוא אותנטי, שמי שלוחץ על פרסומות האונליין הם אנשים אמיתיים ולא בוטים (שמרוקנים את תקציב השיווק של החברה) ושמי שמזין כתובת אימייל באתר הוא ליד אמיתי ולא בוט. "כ-40% מסך תנועה ברשת האינטרנט היא לא אותנטית אלא בוטים מסוגים שונים", מסביר אביטל.

בוט מסוג אחד יכול להיות למשל Scraper, שמעתיק את האתר בשלומותו או Web crawler שרק מקלטג את המידע, כולל מצד חברות לגיטימיות כמו גוגל, אבל יש עוד מגוון בוטים מסוגים שונים וייעודים שונים.

אביטל: "הכלי שלנו מאפשר להגיד ללקוחות אם תנועה שהוא רואה באתר למשל היא אורגנית או לא. במסגרת זה, אנחנו מנטרים תדיר גם תעבורה מטוויטר ויודעים להגיד אם המבקר שמגיע מטוויטר הוא אנושי או לא, האם הוא הגיע מקמפיין או לא וכן הלאה"

אביטל: "הכלי שלנו מאפשר להגיד ללקוחות אם תנועה שהוא רואה באתר למשל היא אורגנית או לא. במסגרת זה, אנחנו מנטרים תדיר גם תעבורה מטוויטר ויודעים להגיד אם המבקר שמגיע מטוויטר הוא אנושי או לא, האם הוא הגיע מקמפיין או לא וכן הלאה; וגם אם הוא בוט, אנחנו יודעים לקטלג 18 סוגים של בוטים כמו למשל אם הוא מגיע מקליק-פארם".

CHEQ. מוודאת שהטראפיק אותנטי|צילום: עננים צילום עסקי

CHEQ לא ביצעה מחקר מיוחד לרגל משבר מאסק אלא ניגשה לכלים שלה ובדקה את המידע המצטבר לגבי תנועה שלקוחות שלה רואים שמגיעה מבוטים של טוויטר מול תנועה אמיתית שמגיעה מהציפור הכחולה. "לקחנו סמפל של 12 אלף חשבונות, כלל הלקוחות שלנו, ו-5.2 מיליון ביקורים", אומר אביטל.

והתוצאות הן: "בוטים ומשתמשים מזויפים מהווים 11.7% מכלל הביקורים בקרב לקוחות שלנו. הנתונים מצביעים על כך שבעיית הבוטים של טוויטר היא כנראה גדולה מ-5%", אמר מייסד ומנכ"ל CHEQ גיא טיטונוביץ'.

האם המידע הזה מייצג לכלל הרשת החברתית? מצד אחד ניתן לטעון כי לקוחות החברה הם אתרי סחר, ולכן מן הסתם מעניינים יותר את הבוטים למיניהם מ"סתם" אתרים ולכן הנתון מוגזם. מצד שני, כפי שהחברה מוסרת "בוטים רבים לא עוברים לאתרים אחרים ונשארים בתוך טוויטר, אז סביר דווקא שתנועת הבוטים בתוך הפלטפורמה עצמה עשויה להיות אף גבוהה משמעותית מ-12%".

אביטל מחדד: "זה נכון שמדובר באתרי סחר אבל יש לנו לקוחות מכל הקצוות, גם תאגידים אבל גם סוכניות פרסום אונליין קטנות ועד מורה ליוגה שיש לה הוצאות פרסום אונליין. ובסוף זה מדגם גדול, אני מזכיר לך שמאסק רצה לבחון כמדגם 100 עוקבים".

לכמות הבוטים יש השלכות גם מעבר לעסקת טוויטר, תקרה או לא תקרה. ליאור פרנקל, יו"ר פורום הסייבר באיגוד ההייטק הישראלי הרחיב: "פעילות בוטים רחבה ומשמעויות משפיעה גם על פעילויות מסחריות ושיווקיות אבל גם, כפי שראינו שוב לאחרונה, על נושאים פוליטיים. אם בממוצע 12% מהביקורים בטוויטר מכוונים ע״י גורמים לא לגיטימיים, זה אומר שחלק משמעותי מהמשתמשים חשופים למניפולציות". פרנקל מזהיר מפני קמפיינים של השפעה ותודעה, כפי שנחשפים לאחרונה לא מעט מהם.

CHEQ נוסדה ב-2016, וגייסה עד היום 183 מיליון דולר, כאשר בסיבוב האחרון בפברואר הפכה ל-"חד קרן".