גוגל בעקבות אפל: ענקית החיפוש תאמץ הגבלות פרטיות חדשות שיצמצמו את יכולת המעקב של אפליקציות במכשירי אנדרואיד, כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל". המהלך צפוי להצר עוד יותר את יכולות איסוף המידע של חברות האדטק ותחום הפרסום במכשירים ניידים, לאחר שאפל נקטה במהלך דומה בעדכון האחרון למערכת ההפעלה iOS.
למהלך של אפל קדמה התנגדות עזה מצד מפתחי אפליקציות מובייל ובראשון פייסבוק (כיום מטא פלטפורמס), שחששו מפגיעה ביכולותיהן לאסוף מידע על משתמשים לצורכי פרסום. הפגיעה ביכולת המעקב של פייסבוק וביכולתה לספק תובנות פרסום היו בין הסיבות למחיקת הערך של החברה בבורסה לאחר פרסום תוצאותיה לרבעון האחרון של 2021.
היום (ד') הודיעה גוגל כי בכוונה לפתח תחליפים לאמצעי הזיהוי הנוכחיים שמאפשרים למפתחי אפליקציות לאסוף מידע על משתמשיהן. לפי הצהרות החברה, היא תמשיך לתמוך בטכנולוגיה הקיימת בשלב זה לפחות בשנתיים הקרובות. בנוסף, היא הצהירה כי תעבוד יחד עם חברות בתעשייה כדי לפתח את הכלים החדשים ולאפשר להן להיערך לשינויים.
בתוך כך, מחקר שפרסמה לאחרונה חברת המרקטינג למובייל URL Genius בחן עד אינטנסיביות איסוף המידע שמבצעות אפליקציות אייפון על רקע השינויים האחרונים של אפל. לפי ממצאי החברה דווקא טיקטוק ויוטיוב של גוגל אוספות יותר מידע מהמשתמשות והמשתמשים שלהן בהשוואה לכל אפליקצית רשתות חברתיות אחרת.
הבדיקה בחנה פעילות של 200 אפליקציות ב-20 קטגוריות. מהן 10 אפליקציות בתחום הסושיאל: יוטיוב, טיקטוק, טוויטר, טלגרם, לינקדאין, אינסטגרם, פייסבוק, סנאפצ'ט, ווטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. המחקר בחן את הרישום של פעילות הרקע של האפליקציות לאחר שכל אחת מהן הותקנה ונפתחה פעם אחת בלבד, בלי לבצע רישום או מסירת פרטי משתמש כלשהם.
הבדיקה התבססה על הפיצ'ר החדש והמדובר Record App Activity בעדכון האחרון של מערכת ההפעלה iOS של אפל. הפיצ'ר מאפשר למשתמשים לדעת אילו דומיינים מנטרים את פעילותם בעת שימוש באפליקציות. כתוצאה מכך, משתמשות ומשתמשים שעדכנו את גרסת מערכת ההפעלה באייפון ל-15.2 מתבקשים כעת לאשר או לדחות את מתן ההרשאה לאפליקציה לעקוב אחר נתוני השימוש שלהם. אופט אין, אופט אאוט.
אי אפשר לדעת איזה מידע נאסף ומה נעשה איתו
10 מתוך 14 האתרים שאספו מידע בעת הפעלת האפליקציה של יוטיוב מבית גוגל של צד ראשון, כלומר הצביעו על איסוף מידע שהפלטפורמה מבצעת לטובת עצמה. ארבע האתרים האחרים היו של אתרים לא ידועים. העובדה שיוטיוב לא משתפת את המידע עם הרבה גורמים חיצוניים לא מעידה על אלטרואיזם, אלא בעיקר מצביעה על היעילות של גוגל כמערך איסוף נותנים: האפליקציה אוספת מידע אישי לטובת מטרות החברה. כך, המידע אודות היסטוריית החיפוש והמיקום של המשתמשים מסייע להכין פרופיל אישי, שבאמצעותו גוגל עושה אופטימיזציה למודעות שהיא מציגה לכל אדם.
נתוני איסוף המידע אודות טיקטוק, הרשת הפופולרית אצל בנות ובני נוער של בייטדאנס הסינית, היו מדאיגים יותר. 13 מתוך 14 האתרים שמקבלים גישה לאיסוף מידע על משתמשי הרשת היו של צד שלישי. יתרה מכך: הבדיקה של URL Genius העלתה שאיסוף המידע המשיך גם כאשר משתמשות בחרו אקטיבית באפשרות לבטל את איסוף המידע.
הבעיה עם איסוף דאטה בידי גורמי צד שלישי היא שאי אפשר לדעת מי אוסף את המידע, מה נעשה איתו ומאיזה פעילויות ואינטרקציות הוא נוצר: זה יכול להיות החל ממידע מיקום, דרך פרטים אישיים כמו גיל ומגדר ואפילו פרקטי קשר כמו כתובות מייל. הבדיקה העלתה כי יש אפליקציות שמאפשרות לחברות צד שלישי להמשיך לאסוף מידע על פעילות המשתמשים גם כשהאפליקציה לא בשימוש וגם כשבעלת או בעלת המכשיר בחרו בהגדרות באפשרות "בקש מהאפליקציה לא לבצע מעקב".