מטא פלטפורמס, לשעבר פייסבוק, עובדת במרץ להפוך את חזון המטאוורס של המייסד והמנכ"ל מארק צוקרברג למציאות: דיווח של The Information שופך מידע חדש על התוכניות הפנימיות של החברה, שנוקבות בשחרור ארבעה דגמים שונים של מכשירי VR חבישים (VR Headsets) עד 2024 – הראשון מביניהם שמיועד לעולם העבודה מתוכנן לצאת לשוק כבר ספטמבר השנה.

השם הפנימי שהוענק לפיתוח המכשירים לעולם העבודה העתידי הוא פרויקט קמברייה (Project Cambria). גרסה שנייה של מכשירים בתחום זה צפויה לצאת ב-2024. בשיחת משקיעים לאחר פרסום דוחות מטא בשבוע שעבר אמר צוקרברג כי קמברייה "תתמקד יותר בשימוש בעבודה ובסופו של דבר בהחלפת המחשב הנייד או סביבת העבודה". מכשירי קמברייה צפויים לשלב בין יכולות VR מתקדמות ויכולות מציאות מעורבת (MR).

לצד מכשירי ה-VR (מציאות מדומה) לעולם העבודה עומלת מטא על פיתוח גרסאות חדשות של מכשירי הקווסט, שמשמשים בעיקר למטרות בידור ומשווקים במחירים נגישים יותר. דגם ה-Stinson מתוכנן לצאת לשוק ב-2023 ודגם נוסף בשם Cardiff מתוכנן ל-2024. בעוד שמכשירי קווסט הנוכחיים נמכרים סביב 299-399 דולר, ב-Information דיווחו כי מכשירי קמברייה המתקדמים צפויים לקבל תג מחיר של 799 דולר ליחידה. דובר מטעם מטא מסר כי מחירם אף עשוי להיות גבוה יותר משמעותית.

אדם מתנסה בערכת אוקולוס קווסט מבית פייסבוק (צילום: Anna Zheludkova, שאטרסטוק)
מכשיר VR של אוקלוס מבית פייסבוק. צפויות גם גרסאות חדשות שלהם|צילום: Anna Zheludkova, שאטרסטוק

מתוצאות סקר שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ BCG ועסק באימוץ טכנולוגיות המטאוורס עולה כי החסמים המרכזיים הם חוויית המשתמש ומחסור בתכנים. נתונים שנלוו לסקר ומבוססים על פרסום של חברת המחקר ARtillery intelligence מדצמבר האחרון, מעריכים כי ב-2022 מכירות מכשירי VR Headsets יסתכמו ב-39 מיליארד דולר, ויגיעו ל-65 מיליארד ב-2024 - צמיחה של 67% בשנתיים. דוח שפרסם לאחרונה בנק ההשקעות גולדמן זאקס הגיע למסקנות דומות, וציין כי אף שטכנולוגיית ה-VR השתפרה היא טרם הצליחה לכבוש בסיס רחב של משתמשים. בגודלמן זאקס העריכו כי ב-2023 יימכרו 19.4 מיליון מכשירי VR, הרבה הודות לאימוץ הפלטפורמה לעבודה מרחוק.

ערכות ה-VR עשויות להיות שער כניסה למודל הכנסות חדש

מאחורי המאמץ הגדול של מטא להיכנס לתחום המטאוורס עומד רצונו של צוקרברג לנתק את החברה מפלטפורמות המחשוב הקיימות שנשלטות בידי אפל וגוגל. ההגיון המנחה הוא שככל שהחברה תצליח להגדיל במהירות את מספר המשתמשים במכשירים מתוצרתה, כך היא תוכל לזכות לדריסת רגל משמעותית יותר לפני כניסתן של ענקיות טכנולוגיה אחרות שמכוונות לתחום כמו אפל עצמה.

ב-Information מעריכים כי מטא רואה במכשירי ה-VR שלה בסיס לפיתוח מודל עסקי מניב הרבה מעבר למכירות המוצרים עצמם, שעשויות לפנות לכיוונים של אמצעי פרסום או מסחר אלקטרוני. הצצה אפשרית לכך ניתנה בחודש שעבר, לאחר שמטא הודיעה כי תגבה עמלה של כ-48% על מכירה של טובין דיגיטליים בפלטפורמת המטאוורס הקיימת שלה Horizon. בנוסף, לפני מספר חודשים חשף ה-FT כי מטא כבר רשמה מספר פטנטים הקשורים במעקב אחר תנועת אישוני המשתמשים בעולם הווירטואלי, שעשויים לשמש אותה בתחום. 

בשיחת המשקיעים האחרונה אמר צוקרברג כי מוצרי ה-VR של מטא לא יתרמו להכנסות או רווחי החברה לפני שיחדרו באופן משמעותי לשוק ויצמחו בו במקביל לצמיחת השוק עצמו. עוד הוסיף צוקרברג כי המהלכים שמבצעת מטר בתחומי ה-VR וה-AR הם בגדר "הנחת יסודות למה שאני צופה שיניבו שנת 2030 מלהיבה".