"הייתי בן 18 כשרשת האינטרנט הופיעה. שנים דיברתי על זה עם המשפחה והחברים ואמרתי שזה הולך להיות הדבר הכי גדול אי פעם, ואף אחד לא הקשיב. ואז נכנס האינטרנט ואנשים התחילו לשאול אותי כמה גדול האינטרנט הולך להיות. אמרתי להם את מה שאני אומר עכשיו לאנשים ששואלים אותי על המטאוורס: יש סיכוי שהוא לא יהיה דבר עצום? אנחנו מדברים על חיבור כל האנשים בעולם, כך שהם יכולים לתקשר באופן מיידי ולשתף מידע, לשתף את היצירות שלהם. אני חושב שיש סיכוי שזה יהיה הדבר הכי גדול שידענו אי פעם".
הדובר, רב לברדיאן, סגן נשיא לטכנולוגיות סימולציה ואומניברס (חלק תפיסת המטאוורס של אנבידיה) באנבידיה, בטוח שכמו האינטרנט, גם המטאוורס הוא לא הבטחת סרק. נפגשנו לשוחח איתו לרגל כנס GTC 2022 של אנבידיה (Nvidia) שייפתח היום בסנטה קלרה, קליפורניה, ויעסוק לא מעט בבינה מלאכותית ובמטאוורס.
אנחנו שומעים הרבה הגדרות למטאוורס. מהו המטאוורס כמו שאתה רואה אותו?
"זו שאלת המיליון-טריליון דולר. לכל אחד יש את הדעה שלו לגבי מה זה. לדעתי, הדרך בה אנשים מתייחסים לזה היא צרה מדי. אנשים חושבים על משהו כמו בסרט 'שחקן מספר 1' אנשים עם מכשיר על הפנים, לובשים תחפושות טיפשיות בתוך עולמות פנטזיה. אבל למעשה המטאוורס הוא הרחבה של האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו. זו אבולוציה של האינטרנט".
אז זה לא יהיה עולם וירטואלי כמו במשחק מחשב?
"מה שקורה עכשיו, זה שאנחנו משנים את הממשק לאינטרנט. מעולמות דו-ממדים לעולמות תלת-ממדים, קרובים יותר ויותר לחוויה האנושית של העולם. נשתמש בהרבה ערוצי תקשורת כדי לתקשר עם העולם, הממשק שלנו יכלול שימוש בידיים, ברגליים. אם נתקשר בחדר וירטואלי אחד אפשר יהיה לראות איך אנחנו יושבים על הכסא, איך אנחנו מסתכלים, מה הבעות פנים – כל זה הוא חלק מהתקשורת והוא מאוד טבעי לנו כבני אנוש".
מתי כל זה יקרה?
"את זה הרבה יותר קשה לדעת. בימים הראשונים של הווב היו הרבה דיבורים על איך תוכל ללחוץ על כפתור ויגיע אליך אוכל, או ספר, או שתתחיל בשיחת וידאו. אבל לקח זמן עד שכל הדברים האלה קרו. הדברים שהאטו את הכניסה לא היו נושאים טכניים אלא יותר חברתיים, פוליטיים, עסקיים. אז קשה מאוד לחזות מתי הדברים האלה יקרו כי הרבה גורמים מעורבים בזה".
"הדרך בה אנשים מתייחסים למטאוורס צרה מדי. אנשים חושבים על משהו כמו בסרטים, אנשים עם מכשיר על הפנים, לובשים תחפושות טיפשיות בתוך עולמות פנטזיה. אבל למעשה המטאוורס הוא הרחבה של האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו. זו אבולוציה של האינטרנט"
בכל זאת, מה הניחוש שלך? שלוש שנים, חמש שנים, 10 שנים?
"ההרגשה שלי היא שזה כבר כאן, רק שזה בחבלי הלידה שלו. הדברים שאנחנו עושים עדיין לא נראים כמו 'שחקן מספר 1', אבל מבחינת אלה שמשתתפים – זה כבר כאן. הילדים שלנו משחקים במשחקי וידאו – פורטנייט, רובלוקס, PUBG - מה שלא יהיה. ומרבית הזמן הם נמצאים שם ביחד בלי קשר למשחק. אנחנו בשלב הפרוטו-מטאוורס ובינתיים המסך הוא החלון לתוך העולם הזה. אנשים שואלים מתי יגיעו משקפי המטאוורס, אבל המשקפיים לא מגדירים את המטאוורס, ממש כמו שהמסך שבו אתה משתמש היום לא מגדיר את האינטרנט. כמו שאני רואה את זה, המטאוורס הוא מרחב 3D, שכבת-על על גבי האינטרנט, שיש לנו הרבה דרכים להשקיף אליו".
ולאנבידיה יש פוזיציה מיוחדת בסיפור הזה: היא מפתחת את פלטפורמות החומרה שמריצות חלקים ניכרים מעולמות ה-AI הנוכחיים. קרוב לוודאי שרבים מעולמות המטאוורס העתידיים ירוצו גם הם על שרתים של אנבידיה. כמה שנים אחורה החברה הציגה את פלטפורמת ה"אומניברס" שלה, מערכת יצירת גרפיקה תלת ממדית לאנשי מקצוע - שלא הכתה גלים בקרב הציבור הרחב. היה צריך את מארק צוקרברג ואת חזון המטאוורס שלו כדי להצית את הטרנד הכי חם בעולמות המחשוב ועכשיו אנבידיה גם היא רוכבת על הגל.
"אחרי פארק היורה - לא היתה דרך חזרה"
תחילת הקריירה המקצועית של לברדריאן היתה בהוליווד. לא כשחקן או במאי אלא כמומחה לאפקטים חזותיים ולגרפיקה ממוחשבת. הוא שימש בתפקידים בכירים בוורנר ברדרס וב-Dream Quest של דיסני ובהמשך הקים את החברה שלו - Steamboat Software. מכאן שלפה אותו אנבידיה כדי להוביל את צוותי הפיתוח והמוצר שלה בתחומי טכנולוגיות עיבוד התמונה, הדמיות העולם הפיזי והבינה המלאכותית.
אתה מכיר היטב את עולמות ה-CGI והגרפיקה הממוחשבת ההוליוודית. לאיזה כיוונים אתה רואה שהיא עשויה להתפתח?
"אני עוסק בגרפיקה ממוחשבת מאז שהייתי ילד, בן 10-11. למדתי איך לתכנת מחשבים אבל אני לא יכול לצייר ואז למדתי שאני יכול לכתוב תוכנות שמייצרות תמונות והתאהבתי בזה. היה לי מזל להיוולד ולגדול במקום הנכון ובזמן הנכון. בשנה שמלאו לי 18 יצא הסרט 'פארק היורה', ששינה את הגרפיקה הממוחשבת לנצח. אחרי שאנשים ראו את הדינוזאורים מתעוררים לחיים לא הייתה דרך חזרה. כל סרט היה חייב לכלול גרפיקה ממוחשבת וזה יצר שוק ענק לגרפיקה ממוחשבת.
"עולם הבידור הניע את ההתקדמות במחקר ובפיתוח של הגרפיקה הממוחשבת אבל במובנים מסוימים זה היה גרוע, כי הערך של סימולציה בעולמות תלת-ממדיים הוא הרבה יותר מסתם לבדר אנשים. כשהבינה המלאכותית המודרנית התחילה, לפני כ-10 שנים, זה שוב שינה את הגרפיקה הממוחשבת. כדי לאמן מכונית אוטונומית צריך לאמן את הרובוט בנסיעה של מיליארדי מיילים בעולם הווירטואלי. הסיבה שבגללה אנחנו יכולים כיום להצדיק את ההשקעה שלנו באומניברס, היא ששוק הגרפיקה הממוחשבת גדל בסדרי גודל מעבר לתחום האפקטים הוויזואליים בקולנוע ובמשחקי וידאו".
ובכל זאת, איך זה משפיע על כיווני ההתפתחות של הגרפיקה ההוליוודית?
"הבעיה הגדולה של עולמות הבידור והמדיה היא שיש רק מספר קטן של אנשים בעולם שיכולים לעצב עולמות וירטואליים. עולם וירטואלי כמו אלה שאתה רואה בסרטי מארוול, עם בני האדם וירטואליים וערים שהם מפוצצים וכל האפקטים, וגם משחקים מתקדמים כמו Call of Duty, כל אלה דורשים צוותים של מאות ואלפי אמנים. יש ביקוש עצום לאפקטים חזותיים עם כל התוכן בסטרימינג של נטפליקס ודיסני פלוס ו-HBO Max ופשוט אין מספיק אמנים. אז השילוב של AI וגרפיקה ממוחשבת הוא המפתח לכך. זה הדבר הגדול שאנחנו הולכים להביא".
AI שיוצרת סרטים נראית קצת מפחידה, אם חושבים על טכנולוגיות דיפ-פייק למשל - חוסר היכולת להבחין בין אנשים אמיתיים לבין זיוף מטרידה.
"אני אופטימי בעניין הזה. אני לא יודע מה אתך, אבל כשאני מחפש מקום לשתות קפה בעיר אחרת, ויש גם סטארבקס וגם בית קפה מקומי, אז אני יודע שהבריסטה בבית הקפה המקומי יהיה כנראה חסר סבלנות וגם המחיר יהיה כנראה מופקע ואולי הקפה לא יהיה כל כך טוב, אבל בדרך כלל אני בוחר את זה שאינו סטארבקס. בסטארבקס פשוט יש מכונה והם לוחצים על כפתור והקפה יוצא, בדיוק את אותו דבר בכל מקום בעולם. ואני חושב שברגע שמשהו נעשה אוטומטית זה מאבד מערכו. אנחנו כבני אדם מעריכים דברים שבני אדם אחרים עושים. אז אם ניצור בינה מלאכותית שיכולה לייצר סרט בדיוק כמו במאי, אני לא חושב שנתעניין בסרט הזה. אכפת לנו מהיוצרים ומכאן מגיע הערך".
אז למה זה לא מתרומם?
"העניין הוא שכרגע אין לנו מספיק תוכן בתלת-ממד. האינטרנט הצליח עד כה כי כל אחד בעולם יכול ליצור תוכן ורוב התוכן שאנשים נהנים ממנו נוצר על ידי המשתמשים. במטאוורס התוכן הוא תלת ממדי ויש מעט מאוד אנשים בעולם שיודעים ליצור את הדברים האלה. זה לא יצליח אלא אם כן נאפשר לכל אחד, אפילו לילדים, ליצור תוכן תלת ממדי.
"החלום שלי הוא שיום אחד, כשתהיה לי נכדה (אני מקווה שזה לא רחוק מדי, בינתיים הילדים שלי הם בני נוער), היא תתחיל לדבר בערך בגיל שנתיים-שלוש, והיא תתחיל לספר לי על העולם שהיא מדמיינת, עם פיות וחדי קרן. בשלב זה אני מקווה שיהיה לנו מחשב שיוכל להבין את מה שהיא אומרת מספיק טוב כדי לתרגם את זה לתלת ממד, כדי שהיא תוכל להראות לי את מה שהיא מדמיינת.
"אנחנו הולכים ליצור שפה חדשה, שבה ניקח את הרעיונות שבראשנו ונבנה סביבנו עולמות סוחפים. זה ישחרר את היכולות של בני אדם. תחשוב מה יהיו הדברים החדשים שנוכל לעשות ברגע שיהיו לנו כוחות-על כאלה"
"המחשב יהיה מסוגל לבנות עולם וירטואלי לפי הרעיון שבמוחנו, באיכות אפילו יותר גבוהה מאומני האפקטים הוויזואליים של הוליווד. אני חושב שאנחנו הולכים ליצור שפה חדשה, שבה ניקח את הרעיונות שבראשנו ונבנה סביבנו עולמות סוחפים. זה ישחרר את היכולות של בני אדם. תחשוב מה יהיו הדברים החדשים שנוכל לעשות ברגע שיהיו לנו כוחות-על כאלה".
האם צוקרבג לקח בעלות על המטאוורס
בחודש הבא תפצח חברת מטא בחגיגות שנה לחזון המטאוורס של מארק צוקרברג. אפשר להניח שהחברה תייצר אירוע תקשורתי רחב עם חשיפת טכנולוגיות כמו משקפי VR חדשים והרבה סירטונים שימשיכו לחזק את המסר העיקרי של צוקרברג: שמטא והמטאוורס חד המה, כלומר שכל מי שירצה להיות במטאוורס יצטרך להיכנס למטא, ממש כמו שהיום הוא נכנס לפייסבוק. העניין הוא שלפייסבוק ולאינסטגרם יש מתחרים, טיקטוק אם להזכיר אחד. עדיין לא ברור אם יהיו מתחרים למטאוורס של מטא.
כשאנשים שומעים 'מטאוורס' הם חושבים על צוקרברג, שהצליח ליצור תחושה שמטא היא המאטוורס. האם אנבידיה תתמודד מול מטא בתחרות על המטאוורס?
"אני חושב שזה די טיפשי לחשוב על זה כתחרות. זה כמו להגיד שהחברות מתחרות על בניית האינטרנט. זה דבר על כך גדול שצריכים הרבה חברות גדולות וקטנות שכל אחת תתרום את חלקה. אני טוען שבנייה של עולמות ה-3D היא כל כך קשה, שיש כל כך הרבה מה לעשות, שזו תהיה בושה עבורנו אם נתחרה. אנחנו צריכים לחלק את הבעייה וכל אחד יתמקד בפרוסת העוגה שהוא טוב בה. העוגה היא עצומה.
מה יהיה הנתח שלכם בעוגה?
"זו שאלה מצוינת. אם אתה מסתכל על מה שכל חברות הטכנולוגיה הגדולות עושות, לכל אחת יש את הנשמה שלה, הדבר העיקרי שהיא עושה, ואתה יכול להגדיר אותה לפי הדו"חות שלה שמראים איפה היא עושה את עיקר הכסף. באנבידיה, אנחנו מוכרים טכנולוגיה טהורה. יש הרבה חברות טכנולוגיה אבל רובן, אם לא כולן, אינן חברות טכנולוגיה טהורות כי הן מרוויחות כסף ממכירת פרסומות או תוכנות או דברים אחרים. אנחנו יוצרים טכנולוגיה, מתמקדים בפתרון בעיות שכמעט בלתי ניתנות לפתרון, אבל אנחנו לא בונים את היישומים הסופיים, אלא מעניקים רישיון לטכנולוגיה שלנו. כך גם עם המטאוורס: הנשמה שלנו היא הטכנולוגיה בבסיס, תשתית המטאוורס, שאחרים לוקחים ובונים עליה".
הרבה חברות סטארט אפ בישראל מתכננות להשתלב במטאוורס. מה היית מייעץ להן? במה להתמקד?
"אנחנו מאוד מודעים לסטארטאפים בישראל וגאים במרכז הפיתוח של אנבידיה בישראל. התרשמנו מהחדשנות של ישראל בראייה ממוחשבת, וזה חלק מרכזי במטאוורס. אנחנו מאמינים שהשימוש החשוב ביותר במטאוורס יהיה החיבור לעולם האמיתי. אם יש לך מפעל אתה יכול לשכפל אותו בסימולציה בתלת-ממד ואז אתה מקשר את שניהם. אם יש לי במפעל אלפי רובוטים ובני אדם מסתובבים אפשר לשכפל את זה ולדעת את המיקום המדויק וזווית המפרק של כל רובוט, את התנוחה של כל אדם. ואז אני מקבל כוחות-על חזקים מאוד: אני יכול לשגר את עצמי מכל מקום בעולם למפעל הזה, אני יכול לחזור להיסטוריה ולראות מה קרה בעבר ואם הסימולטור שלי ממש ממש טוב - אני יכול להריץ קדימה אל העתיד".
זו נראית יותר כמו תשובה לשאלה איך אנבידיה מתכוונת לעשות כסף מהמטאוורס. אני בכל זאת מתעניין במה שיכולות לעשות חברות סטארט אפ קטנות.
"התכוונתי לכך שהקישור לעולם האמיתי הוא חשוב ביותר ואני חושב שבנושא הזה ישראל ממוקמת באופן ייחודי והסטארט-אפים שלה יכולים לבנות את הטכנולוגיות שיוצרות את הקישור הזה. בגרפיקה ממוחשבת אנחנו לוקחים עולמות תלת-ממדיים והופכים אותם לתמונות ועם ראייה ממוחשבת אנו מצלמים תמונות והופכים אותן בחזרה לעולם התלת-ממד. זו היא לולאה שלישראל יש בה יתרון והייתי מייעץ לכל מי שנמצא בפנים לקחת את החוזקות והראייה הממוחשבת של ישראל ולקשור אותה לגרפיקה ממוחשבת ולסימולציה".