"החיפוש לא השתנה כבר 20 שנה", הכריז הערב מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה באירוע החברה, "לכן אנחנו מאמינים שהגיע הזמן לגישה חדשה לחיפוש".
מיקרוסופט מציגה גירסה חדשה של מנוע החיפוש BING שמשולב בטכנולוגיית ה-AI שמאחורי הצ'אטבוט ChatGPT. ביחד עם זה מושקת גירסה חדשה של דפדפן Edge בעיצוב חדש והחברה מציינת שהשילוב של השניים יספק חוויה חדשה של חיפוש מידע וקבלת תשובות לשאלות.
הגירסה החדשה של בינג שמושקת היום היא גירסת הדגמה מוגבלת, שמאפשרת לשאול מספר מוגבל של שאילתות. כדי לקבל גישה לגירסה המלאה יהיה צורך להירשם לרשימת המתנה. החברה מבטיחה שהיא תהיה זמינה לציבור הרחב בשבועות הקרובים. כמו כן תוצג גירסת מובייל לטלפונים.
כיצד זה יעבוד? בדף החיפוש החדש של בינג אפשר יהיה מעתה לשאול שאלות כמו ב-ChatGPT. בין השאלות שהודגמו: יצירת מסלולי טיולים, השוואה של ציירים מקסיקניים, יצירת רשימת קניות לסופר מתוך מתכון לארוחה, כתיבת שאלות בתחום המוזיקה, התאמת רהיט של איקאה למיקום מסויים בבית. כמו כן הודגמה יכולתו של בינג לסכם מסמך PDF רב עמודים, ולהציג תקציר שלו, יכולת שמתחרה בטכנולוגיה של AI21 הישראלית
"זה יום חדש בעולם החיפוש. זו פרדיגמה חדשה. חדשנות שעומדת להגיע. זו חווייה חדשה שבה כלי AI יעזרו בביצוע משימות עבור המשתמשים", הצהיר בגאווה נאדלה באירוע.
החיפוש החדש כפי שהוצג הערב
בפועל, מיקרוסופט משלבת את החיפוש המסורתי עם תוצאות בקישורים לאתרים עם תשובות, שישבו לצד התוצאות הללו. "שילוב של צ'אטבוט וחיפוש זה לצד זה ייאפשר למשתמש לבחור מה רלוונטי ומה מדויק יותר עבורו", הסביר נאדלה, וציין כי תיבת החיפוש הורחבה - וניתן להכניס לתוכה עד 1,000 תווים.
מנכ"ל OpenAI סם אלטמן אמר באירוע שנערך הערב (שלישי), שמיקרוסופט משלבת כמה מטכנולוגיות השפה של GPT3.5 בתוך מנוע החיפוש בינג, אבל הדגיש שלא מדובר ב-ChatGPT עצמו.
התשובה של מיקרוסופט
לפני כחודש מיקרוסופט השקיעה סכום אדיר – 10 מיליארד דולר - ב-OpenAI, החברה שפיתחה את מודל GPT המפורסם, ועל בסיסו את ChatGPT ולפניו את Dall-E ועוד. אבל ההכרזה המעניינת אף יותר היתה שמיקרוסופט מתכננת לשלב את היכולות של הגירסה החדשה של מודל השפה – GPT4 – בחיפוש בינג ובמוצרי אופיס כמו Word, אקסל ואחרים.
אבל עד לפתיחת האירוע הערב לא ידענו באמת מה עומדת מיקרוסופט להציג. ההזמנות לעיתונאים דיברו על כך שנאדלה יציג פרטים חדשים על התקדמות בכמה פרויקטים. את הרמז למה באמת עומד לקרות היה אפשר למצוא בציוץ של אלטמן שכתב: "שלום מרדמונד! אני נרגש לקראת האירוע מחר".
מדובר במלחמת הטיטאנים של עולמות הטכנולוגיה, מיקרוסופט ששווה יותר מ-2 טריליון דולר וגוגל שווה קצת פחות ממנה, על שוק שמסתמן כ"טריליון הבא" – המקור להכנסות אדירות בשנים הקרובות
האירוע הערב היה התשובה של מיקרוסופט לקריאת התגר של גוגל שהתרחשה אתמול, כשמנכ”ל גוגל ואלפאבית, סונדאר פיצ’אי הציג את Bard – צ'אטבוט AI שנועד להתמודד מול ChatGPT המפורסם של OpenAI. מדובר למעשה בהתמודדות בין מודל ה-AI שעליו מבוסס ChatGPT לבין מודל LaMDA של גוגל, שעליו מבוסס בארד. האם בארד יעשה פחות טעויות? האם הוא יעלה פחות כסף? האם החיפוש בבינג עם ChatGPT יציג מעתה תוצאות טובות יותר מהחיפוש בגוגל עם בארד? אלה שאלות שייבחנו בשבועות, בחודשים ובשנים הקרובות.
hello from redmond! excited for the event tomorrow pic.twitter.com/b7TUr0ti42
— Sam Altman (@sama) February 6, 2023
מדובר במלחמת הטיטאנים של עולמות הטכנולוגיה, מיקרוסופט ששווה יותר מ-2 טריליון דולר וגוגל שווה קצת פחות ממנה, על שוק שמסתמן כ"טריליון הבא" – המקור להכנסות אדירות בשנים הקרובות. גוגל ומיקרוסופט לא ישארו לבדן בזירה הזו. אפשר להניח שמטא תציג בקרוב את המוצר שלה שעד כה הושקעו בו מיליארדים, גם אמזון פיתחה מודל שפה אדיר, ומה לגבי אפל, החברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם? האם היא תשאיר את המגרש הזה לאחרים?
גוגל לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד
למיקרוסופט יש היסטוריה של זיהוי טרנדים אחרי שחברות אחרות כבר זיהו אותן, והשתלטות עליהם. זה קרה עם אופיס, עם Windows, עם דפדפן Explorer אבל לא הצליח בעולם הסלולר שם החברה הפסידה לאנדרואיד של גוגל. מיקרוסופט לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד את טרנד ה-AI.
לא שגוגל יכולה להרשות לעצמה להפסיד במשחק הזה. מודל ההכנסות שלה מבוסס במידה רבה על חיפוש גוגל שאין לו מתחרים, לפחות עד כה. הטרנד ש-ChatGPT מסמנת מערער את המודל הזה מהיסוד, ועלול לסכן את עתידה של גוגל. לכן היא חייבת להעביר את המשחק למגרש שלה.
אבל כרגע המשחק הוא על הראשוניות בשוק. מרגע שהתפרסמו התוכניות של מיקרוסופט לשלב את ChatGPT במנוע החיפוש BING החבר'ה בגוגל עברו להילוך מהיר. ההכרזה שלהם אתמול היתה תשובה שלופה, אבל זריזה. האירוע של מיקרוסופט היום היה התשובה השלופה, מהירה קצת פחות, של מיקרוסופט. נראה ששתי החברות רחוקות מלדעת מה באמת הפוטנציאל שיש להן בידיים ואיך עושים ממנו כסף, אבל לנוכחות בזירה יש כרגע חשיבות עילאית.