הם צריכים לעבוד שבוע לפחות בשביל לרכוש את אחד האייפונים שהם מציעים ללקוחות ה-iStore המעוצבת. אם יצרפו אליו קייס, מטען ואוזניות זה כבר יהיה כמעט חצי חודש משכורת. עובדי הריטייל של אפל מרוויחים היום 20 דולר לשעה, ואפל כבר הודיעה שתעלה את שכרם ל-22 דולר לשעה, 4–5 דולר יותר מעובדים אחרים בתחום הקמעונאות, אבל הם רוצים יותר. שלוש חנויות של אפל נמצאות לפני הצבעה על הקמת ארגון עובדים ראשון בחברה ובאפל ממש לא רוצים שזה יקרה.
אז מה אם היא שווה שני טריליון דולר ביום חלש, יצרנית האייפון מתייחסת להתאגדות העובדים שלה כאל איום ממשי. החברה שכרה פירמת עו"ד המתמחה בחוקי עבודה ומספקת הדרכות למנהלי חנויות כיצד לדבר עם עובדים ולשכנע אותם שלא להתאגד; אפילו ישיבת הבוקר בחנויות כוללת תוכן אנטי-איגודי. לאפל יש מעל ל-150 אלף עובדים, 65 אלף מתוכם הם עובדי ריטייל בשכר שעתי נמוך. ולא, אלה לא עובדי המטה הלבנים, המשכילים והגבריים של קופרטינו, אלא עובדים מגוונים הרבה יותר, נשים וגברים בני מיעוטים, לרוב חסרי השכלה אקדמית.
"אני מודאגת מהמשמעות של להכניס עוד ארגון ליחסים בינינו, ארגון שאין לו הבנה עמוקה של אפל או של העסקים שלה" אומרת דירדרה אובריין, סגנית נשיא בכירה לריטייל באפל, בווידאו שנשלח לעובדי החנויות. לאובריין יש מקום לדאגה. האינפלציה ובעיקר הקורונה גרמו לעובדי הלוגיסטיקה והריטייל של תעשיית הטכנולוגיה להבין את החשיבות שלהם לארגון.
עובדי אמזון בסטטן איילנד, שהיו הראשונים (ועד כה היחידים) בחברה להתאגד, סיפרו בהרחבה על היחס המשפיל שקיבלו בתקופת המגפה. על החברה שהכריחה אותם להתייצב לעבודה בשביל לעמוד בלחץ הגדל של ההזמנות, אבל לא דאגה להם לאמצעי מיגון מספיקים ורק אחרי מחאה מצדם סיפקה העלאה קטנה וזמנית בשכר. עובדי סטארבקס שהתאגדו סיפרו על מחסור חמור בידיים עובדות בשל גל התפטרויות ועל משמרות מפרכות וארוכות. העובדים של אפל יודעים שהם בני מזל יחסית. השבוע הם סיפרו לניו יורק טיימס שכשראו שהחברה הגדילה את רווחיה ב-95 מיליארד דולר בשנת 2021, החלו לתהות למה הם לא נהנים מהעלייה הזו.
ארה״ב חווה בחודשים האחרונים עליה משמעותית בביקוש לארגוני עובדים – הגדולה ביותר מאז שנות השלושים. ההתעוררות הזו היא תוצאה של מגפה עולמית ואווירה פוליטית שונה, מסבירים מומחים, אבל גם של אמצעים טכנולוגיים כמו סלאק, שמקלים על עובדים לתקשר
הם לא היחידים, ארה״ב חווה בחודשים האחרונים עליה משמעותית בביקוש לארגוני עובדים – הגדולה ביותר מאז שנות השלושים. רק לאחרונה אושרה התאגדות ראשונה בתחום הגיימינג, וגם בחברות המדיה הגדולות עובדים מתאגדים על ימין ועל שמאל: ניו יורק טיימס עצמם, האטלנטיק ו-MSNBC הם רק חלק מהשמות. ההתעוררות הזו היא תוצאה של מגפה עולמית ואווירה פוליטית שונה, מסבירים מומחים, אבל גם של אמצעים טכנולוגיים כמו סלאק, שמקלים על עובדים לתקשר.
בחברות הטכנולוגיה מודאגים. עובדים משכילים הם המשאב היקר ביותר של החברות האלה ולכן התבססה תרבות ארגונית של תנאים מפנקים, משכורות גבוהות ושירותי כביסה במשרדי החברות, אבל עובדי הלוגיסטיקה אינם חלק מהתרבות הזו. כעת הם מבינים שלמרות שאין להם תואר במדעי המחשב מסטנפורד, יש להם חלק לא מבוטל בהצלחת החברה שלהם. בשנתיים האחרונות הם ראו את המניה מטפסת מעלה ואת הרווחים תופחים, בזמן שתנאי העבודה שלהם הורעו. בינתיים החברות מוציאות מיליונים על הסברה וניסיון לבלום הצבעות, אבל אם העלייה באינפלציה תמשך לעובדים שמרוויחים משכורות נמוכות לא יהיה הרבה מה להפסיד והקרב הזה צפוי להימשך.