משקפי VR חדשים - מטא קווסט פרו - זו עד כה ההכרזה המשמעותית ביותר בכנס מטא. הקסדה החדשה נוחה במיוחד בעיצובה - הסוללה נותרה מאחור, כשמקדימה העדשות דקות יותר ב-40 אחוז מקווסט 2, מה שמאפשר איזון טוב יותר של משקל הקסדה ונוחות מירבית. המחיר דומה להימורים ברשת: 1,499 דולר.
השלטים החדשים של הקווסט פרו הם "מחשבים בפני עצמם", לפי מארק צוקרברג. הם רוטטים, נוחים יותר (אין להם את הטבעת שיש בשלטים קודמים) והם "מבינים" את המיקום שלהם במרחב. בנוסף, הסט כולל משטח טעינה שמאפשר להטעין בנוחות את הקסדה ואת השלטים בו-זמנית.
משקפי מטא קווסט פרו מהווים שיפור טכנולוגי לדור הקודם, אבל מהתרשמות ראשונית נראה שאין כאן פריצת דרך מהסוג שאפשר לצפות מגוגל או מאפל: המשקפיים קלים ודקים יותר, אבל עדיין הם אביזר יקר ומסורבל. השלטים שמצורפים להם שינו צורה והם מזכירים שלטים של קונסולות גיימינג, מה שמרמז על שוק היעד העיקרי של המוצר.
עם השקת המשקפיים, עלה להציג גם מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, שבישר על שיתופי פעולה בין מטא למיקרוסופט - באופיס, טימז ועוד. החזון הוא שניתן יהיה לעבוד בכל תוכנות "חלונות" ו"אופיס" באמצעות משקפי VR, כמו גם לנהל שיחות במציאות רבודה באפליקציית Teams. בנוסף, משקפי ה-VR של מטא צפויים בעתיד אפילו להתממשק עם קונסולת המשחקים של מיקרוסופט, אקס בוקס.
עד להשקת המשקפיים, רגע השיא של הכנס, בסרטון ארוך למדי הציגו בכירי מטא את החזון המעודכן של המטאוורס. בכנות הודו במטא שהגרפיקה שהוצגה עד כה על המטאוורס היתה רחוקה מלהרשים, אבל הבטיחו שזה הולך מאוד להשתפר. בנוסף הבטיחו גם בכירי מטא חוויית מטאוורס ללא קסדת VR שתושק בהמשך.
עוד בפן הגרפי, אחת התופעות המוזרות של הורייזן היתה היעדר רגליים אצל האווטרים. עכשיו מטא משפרת את הטכנולוגיה ומוסיפה שיקוף טוב יותר של פני האדם ורגליים. צוקרברג גם הציג חידושים נוספים לאווטארים, שכוללים גם גווני עור ומבני גוף שונים.
מטאוורס מגיע גם לאינסטגרם
הפתעות לא היו כאן: שנה אחרי הצגת חזון המטאוורס, הכנס השנתי של מטא מוקדש גם הפעם לנושא - ונפתח בסרטון ארוך במיוחד שבו מארק צוקרברג מתאמץ לשכנע אותנו - "המאמינים", כפי שהוא קורה לזה - שהמטאוורס קורם עור וגידים. בסרטון מוצגות אפשרויות ה-VR המתפתחות בפלטפורמה, בהן גם שיתוף פעולה עם NBCUniversal - שיביאו תכנים של דרימוורקס, "המשרד", ועוד. עוד שיתוף פעולה, שאמור לשפר דרמטית את הנראות הגרפית של המטאוורס, יתבצע עם סטודיו העיצוב של חברת הגיימינג Epic.
צוקרברג השאיר לכמה ממנהלי החברה להציג את שני המוקדים של המאמץ של מטא לגייס משתמשים למטאוורס: דגש משמעותי ניתן להפיכת פלטפורמת הורייזן למדיה חברתית, כולל חיבור ליוצרי תוכן ולפלטפורמות של פיסבוק, רילס ואינסטגרם, ומאמץ נוסף לחזק את תחום הגיימינג בפלטפורמת קווסט2, שכולל הצגת משחקים חדשים כמו Iron Man VR ונתונים על הכנסת כמה מהמשחקים שנועדו לעודד מפתחים נוספים להצטרף.
בנוסף, מטא מבינים שקסדת ה-VR היא מגבלה שמונעת מרבים להיכנס למטאוורס, ומציגים חזון שבו עולמות המטאוורס קיימים גם ברשת. אמנם בגרסה פחות "מציאותית" שמאפשרת קסדת VR, אבל כן בקונספט ה"עולמות" הווירטואליים.
צוקרברג מסיים בדיון ארוך על מערכות פתוחות וסגורות ומצהיר שהוא דוגל במערכת פתוחה, מה שאומר שמטא תשאף לשיתופי פעולה ואפשרות למפתחים לבחור מבין כלים רבים כדי לפתח שימושים למטאוורס. זו אולי הבשורה המשמעותית מכולן עבור עתיד הטכנולוגיה, שנמצאת עוד בחיתוליה.
האירוע התקיים במתכונת וירטואלית כמובן, שידור ישיר מעמוד הפייסבוק של Reality Labs, מעבדות המציאות של מטא. ההערכות לפני האירוע היו שמטא תציג משקפי VR חדשים, האלמנט העיקרי שנדרש כדי להתחיל להשתמש במטאוורס, במקום משקפי אוקולוס המסורבלים הנוכחיים - הערכה שהתממשה כאמור.
כנס Connect הוא האירוע השנתי הגדול של מטא, שבו צוקרברג נוהג להציג את החידושים של החברה. באוקטובר 2021 הוא הציג לראשונה את מה שמכונה "חזון המטאוורס", שמתאר איך כולנו עומדים להחליף את האינטרנט במרחב הוויטואלי. חזון המציאות מדומה הפך את מציאות חיינו לעמוסה בדיווחים ועדכונים על עוד ועוד חברות שחושבות על כניסה למטאוורס. הדיווחים הם בעיקר בלשון עתיד, אם תרצו - הייפ.
אפילו עובדי מטא לא אוהבים את המטאוורס
חזון המטאוורס לא התנהל עד כה באופן מיטבי עבור מטא. השבוע גם התברר שהתוכניות של צוקרברג מטריפות גם את העובדים שלו. הניו יורק טיימס דיווח לאחרונה, שעובדים במטא קוראים ליוזמות החדשות פרוייקטי MMH, כלומר "תשמחו את מארק" ("make Mark happy"). זה אולי מבטא את הטלטלות שעוברות על החברה מאז הכריז צוקרברג על ההתמקדות במטאוורס, טלטלות שכללו את שינוי שם החברה ל"מטא", השקעת מיליארדי דולרים בפיתוח הפלטפורמה החדשה וגיוס אלפי עובדים חדשים. הבעייה היא שהפרוייקטים החדשים צצים בזה אחר זה ללא תכנון, במקום לפעול על פי תוכנית אסטרטגית. דובר מטא אנדי סטון הגיב לביקורות: "זה קל להיות ציני לגבי טכנולוגיה חדשנית. החלק הקשה הוא לבנות אותה, וזה מה שאנחנו עושים כי אנחנו מאמינים במטאוורס כעתיד המחשוב".
הניו יורק טיימס דיווח לאחרונה, שעובדים במטא קוראים ליוזמות החדשות פרוייקטי MMH, כלומר "תשמחו את מארק" ("make Mark happy")
הסיפור הזה מגיע בתקופה לא קל למטא, שבה מטא סוגרת אחדות מהפעילויות שלה, מקפיאה גיוסים ולפי כמה דיווחים מפטרת מתחת לרדאר כ-15% מהעובדים. המתחרה הגדולה של מטא, טיקטוק, מצליחה לשתות לה הרבה ממשתמשי הדור הצעיר, ושינוי מדיניות אפל בנושא שיתוף פרטי המשתמשים שתה למטא חלק משמעותי מהכנסותיה מפרסום.
מה בכל זאת זמין כבר היום בתחום המטאוורס? לא הרבה קרה מאז שמטא (אז פייסבוק) הקימה ב-2019 את Horizon, המרחב הווירטואלי שנועד לספק עוד שימוש למשקפי ה-VR אקולוס שפייסבוק רכשה כמה שנים קודם לכן. הורייזן משמש כזירה למשחקים (Horizon Worlds) וגם למפגשים בין אווטרים, הייצוגים הווירטואליים החביבים שכל אחד מעצב לעצמו. יש הטוענים, למשל מטא, שזה מקום אידאלי לישיבות עסקים בין אנשים מרוחקים. לאחרונה אפילו הקימו שם בית מדרש שנותן שיעורי תורה.
בינתיים פלטפורמת הורייזן לא ממש ממריאה והיא עוברת שידרוג עמוק בימים אלה. חוץ מהורייזן פועלים מרחבים וירטואליים של חברות גיימינג שונות, למשל מרחב הקרבות לילדים פורטנייט או מרחב השחקנים המרובעים רובלוקס. ראינו כבר הופעות ענק בפלטפורמות וירטואליות וגם שווקי NFT. אבל כל אלה הם רק איים של מטאוורס, מציגים את קצה קצה של ההבטחה שגלומה בהייפ המטאוורס המלא.
יש כמה בעיות מרכזיות שמטא והחברות האחרות צריכות להתגבר עליהן. למשל שאלת המעבר בין הפלטפורמות, שתאפשר למשתמשים לעבור מעולם של מטא לעולם של רובלוקס למשל, בלי להצטרך להזדהות מחדש ולהחליף אווטר. בעיה אחרת היא הצורך במשקפי VR, שכרגע הם יקרים, מסורבלים ולא ממש זמינים לרכישה. ברור גם שיכולות המחשוב הנוכחיות ומהירות התקשורת אינן מספיקות כדי לתמוך במיליארדי משתמשים בו בזמן. אבל השאלה העיקרית שבינתיים אינה פתורה: האם כולנו נרצה לבלות כמה שעות מדי יום מחוברים למשקפי VR אטומים, מנותקים מהסביבה?