להתעצמות הלחימה בעזה בשבועות האחרונים יש השלכות רבות, אולם דווקא אחת המרכזיות שבהן נשארה מתחת לרדאר: עשרות אלפי בעלי חברות ועסקים שרק בחודשים האחרונים התחילו להרים ראש ולהתאושש כלכלית, עשויים להתמודד עם קושי פיננסי גדול עוד יותר, תקופה נוספת של חוסר ודאות – ובעיקר מצוקת הכנסות. רו"ח ניסים חמאוי, מנכ"ל ומייסד פירמת ראיית החשבון מחשבה פיננסית מציג כמה עקרונות מנחים שיכולים לסייע לעסקים לצלוח את התקופה:

צמצום הוצאות – זה הזמן להוציא מדפי הבנק את כל ההוצאות הקבועות שלכם. מדובר בהוצאות שחוזרות על עצמן באופן קבוע כמו שכירות, ארנונה, מים, חשמל, תוכנות, תקשורת, מנויים ועוד. חלק ניכר מההוצאות הללו ניתן להפחית על ידי קבלת הצעות ממתחרים וכך לצמצם אותן.

עובדים – יש כיום קושי לא מבוטל למצוא עובדים ולכן שווה לשקול מעבר למודל של קבלנות משנה (קבלת שירות מקבלן) וכך לשלם לפי עבודה בפועל ולא בשכר קבוע. מודל זה עשוי לתת פתרון למצוקה ולאפשר תפעול נוח יותר של העסק.

טכנולוגיה – הטכנולוגיה כיום מאפשרת לעשות פעולות אוטומטיות ללא צורך בעובדים, להעזר ב-AI ולהטמיע פתרונות טכנולוגיים שחוסכים בכוח אדם או מאפשרים לפנות אותו למשימות נוספות.

שיווק – עסקים לא עושים שיווק באופן עקבי ולאורך זמן ומשלמים על כך מחיר דווקא בתקופות שפל. לכן, כדאי לתחזק שיווק באופן קבוע ודווקא במקרים של כאלו להגביר מאמצים כדי להגדיל קהל לקוחות והכנסות.

התנהלות מול הבנקים – זה הזמן לגשת לבנקאים ולבקש הנחות בעמלות ובריביות לנוכח המצב, בדומה מומלץ לשקול פריסה מחודשת של הלוואות כדי להימנע ממחנק פיננסי. אפיק נוסף שעשוי להיות הוא פירעון של פיקדונות כנגד הלוואה, ובכך להוריד את ההחזר שלה. אם יש בעסק הלוואה מסחרית, כדאי לבחון אפשרות של הוספת המשכנתא על ההלוואה המסחרית ובכך להוזיל עלויות מימון.

גבייה – אחת הנקודות הבעייתיות של עסקים וחברות היא הגבייה, ו"עיגול פינות" בכל מה שקשור אליה. לכן, מומלץ למצות את כל תהליכי הגבייה ולוודא כי הכסף משולם בזמן. בתקופה כזו מומלץ לבחון כל לקוח ולקוח ולהסדיר מולו גבייה כך שלא ייווצרו "חורים" או פערים בתשלום.

ניסים חמאוי (צילום: עידן מעוז, יח
רו"ח ניסים חמאוי|צילום: עידן מעוז, יח"צ

לקטוע את השרשרת

היבט נוסף שעשויה להכביד את הנטל העסקי הוא "תגובת שרשרת" בדמות של עיכוב תשלום מצד ספקים, שישפיע גם על מצבם הפיננסי של בעלי העסק. לשם כך, יפה פנט מנהלת מחלקת המודיעין העסקי של דן אנד ברדסטריט, מספקת כמה צעדים שיכולים למזער נזקים ואף למנוע אותם:

בדקו ביסודיות – מומלץ לבצע בדיקה יסודית לגבי מצבם הפיננסי של ספקים ולקוחות. כך תוכלו להיערך ולמנוע מבעוד מועד עיכוב או פיגור בתשלום מצד הלקוחות ואספקה שוטפת של הספקים. בדיקה כזו, ניתנת לביצוע על ידי שירותי דן אנד ברדסטריט ומקנה תמונת מצב עדכנית, אובייקטיבית ומהימנה.

קבלו ערבויות – בעת ביצוע עסקאות גדולות מול לקוחות, חשוב לדרוש ולקבל ערבות/בטוחה מסוימת על החוב הפתוח וכך תגנו על עצמכם מתרחיש של אי-תשלום, עיכוב או סיבוך מסוים שעשוי לצוץ.

יפה פנט, מנהלת מחלקת המודיעין העסקי של דן אנד ברדסטריט

הגיעו פיזית – במקרים בהם אתם עובדים עם ספק חדש, מומלץ מאוד להגיע פיזית למשרדים או לאתר הפעילות ולראות בעצמכם איך הדברים מתנהלים. ביקור כזה עשוי להעניק לכם ידע וערך רב, שלא בהכרח עובר בפגישות או עבודה מרחוק.

בצעו חשיפה מדורגת – ככלל, בעת עבודה עם לקוח חדש כדאי מאוד לבצע עסקאות על בסיס מזומן ורק לאחר כמה כאלו לעבור לעבוד באשראי. גם כאשר המעבר מתבצע, כדאי לעשות אותו באופן מדורג עם סכומים קטנים כדי למזער סיכונים.