רבבות של ישראלים צפויים להגיע מחר לתל-אביב כדי לקחת חלק במצעד הגאווה, הנחשב לאירוע השיא של חודש הגאווה. בשנים האחרונות קיבלו אירוע חודש הגאווה רוח גבית משמעותית מהמגזר העסקי, בין היתר הודות להכרה של עסקים רבים בחשיבות של ערך הגיוון במקומות העבודה. חברות רבות צבעו את משרדיהן בצבעי הגאווה, השקיעו סכומים נכבדים במופעים למען הקהילה, ואף תמכו כלכלית בפעילותם של ארגונים המקדמים את זכויות הציבור הלהט"בי.
אלא שנדמה כי חודש הגאווה של 2025 הוא בסימן קצת אחר: בשבועות האחרונים נחשף כי מצעד הגאווה בתל-אביב מתקשה למצוא תורמים בקרב חברות ועסקים שנטו לתמוך בו בעבר. ערב המצעד, ארגונים רבים בקהילה מתריעים כי עבורם זו אולי עשויה להיות הצעדה האחרונה. אם לא די בכך, גם ב-"איגי" (ארגון נוער גאה) הנחשב לאחד מהארגונים המבוססים ביותר בקרב הקהילה הגאה בישראל, נחרדו לגלות כי בשנה האחרונה חלה ירידה של לא פחות מ-90% בתרומות ביחס לשנים הקודמות.

הצניחה החדה בסך התרומות הפרטיות שמועברות לארגוני קהילת הלהט"ב, מגיעה על-רקע החלטת המשרד לשוויון חברתי לקצץ את תקציב התמיכה בפעילויות הקהילה הגאה בכמעט 37% - צעד שמעלה משמעותית את מפלס החרדה בקרב פעילים למען זכויות להט"ב. "כבר היום אני יודע שיש ארגונים שנמצאים בסכנת סגירה", מתריע רן לייבל, בעבר מנכ"ל ארגון הנוער הגאה איגי וכיום מנהל מכללת מרשה להכשרה ושיקום תעסוקתי ללהט"ב. "באופן אישי, אם המגזר העסקי ימשיך לא להשקיע – אצטרך לצמצם חלק משמעותי מהפעילות שלנו. אנחנו לא מדברים פה על שנים – אלא על חודשים ספורים. 2026 תהיה עבורנו שנה מאוד מלחיצה".
" מפחידים חברות מלהיות מזוהות עם הקהילה"
חלק ניכר מן החברות שבחרו השנה שלא להשקיע את כספן באירועי חודש הגאווה טענו כי החלטן נובעת בין היתר מהתמשכות המלחמה בעזה ובהעדפתן להשקיע את מרב משאביהם במאמץ המלחמתי ובתמיכה בציבור המילואימניקים שבחזית. בחברות גדולות אחרות אף העלו את הטענה כי אין זו העת לחגוג את מצעד הגאווה בזמן שהמלחמה ממשיכה ביתר שאת, ולפיכך הן נמנעות מלהשקיע את כספיהם במופעים אלו.
אלא שבקהילה הגאה נשמעים לא מעט קולות מעט ספקניים לגבי טענות אלו. "כמובן שאנחנו לוקחים בחשבון שאנחנו בעיצומה של מלחמה, ואנחנו גם מעודדים את החברות שבוחרות בצדק רב להקצות את משאביהם למטרה זו - אבל יש תחושה שלא מדובר רק בזה", טוען לייבל. "אנשי קשר שלנו בתוך חברות בהייטק ובמגזר העסקי משתפים אותנו שהאמירה שקיבלו מלמעלה היא ש'סדרי העדיפויות השתנו'. לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שכבר שלוש שנים מכהנת כאן ממשלה שחרטה על דגלה להיאבק בקהילה הגאה. יש כאן נבחרי ציבור שיושבים בוועדות ומכריזים שצריך להגן על הילדים מפני ארגונים להט"בים – ובמבחן התוצאה אנחנו רואים כיצד התקציבים מצטמצמים ומתבטלים מידי שנה".

לפי לייבל, המטרה האסטרטגית שהממשלה הציבה לעצמה היא לייצר דה-לגיטימציה לארגוני להט"ב – וכך גם לכלל תומכיהם. "הם יודעים טוב מאוד מה הם עושים – והם עושים את זה בצורה מאורגנת עם ארגונים אזרחיים ופעילים קולניים. זה הכל חלק מקמפיין שנועד לגרום לחברות לפחד מלהיות מזוהות עם הקהילה הגאה, וכך לייבש כלכלית את הארגונים שמקדמים ושומרים על זכויות הציבור הלהט"בי בישראל. ברגע שהם ישברו את הארגונים שמגינים על היחידים – יהיה להם הרבה יותר קל להכניע את האדם הבודד".
אם לא די בכך, לדברי לייבל מנגנוני ההפחדה מצליחים להשפיע אף על מנהלים בכירים במשק המשתייכים בעצמם לקהילה. "אנחנו מזהים תופעה של חברים להט"בים שהגיעו לתפקידים בכירים עם המון כוח והשפעה ובוחרים להנמיך פרופיל מחשש שתמיכה בארגוני הקהילה יגרום לכך שהם יאבדו את כוחם במערכת", הוא מגלה. "אנחנו מדברים עם אותם בכירים והם אומרים לנו משפטים כמו 'בואו נחכה שתעבור הסערה', או 'בואו לא נעשה מזה סיפור'. אבל יש פה סיפור – ואנחנו חייבים היום יותר מתמיד את תמיכתם. בשבילם זה אולי גל חולף, אבל בשבילנו זו הדרך היחידה להשאיר את הראש מעל המים".
"אנחנו מזהים תופעה של חברים להט"בים שהגיעו לתפקידים בכירים עם המון כוח והשפעה ובוחרים להנמיך פרופיל"
רן לייבל
מדיניות טראמפ חוצה אוקיינוסים - עד לישראל
משיחה עם גורמים במגזר העסקי עולה כי לא מדובר אך ורק בפוליטיקה מקומית – אלא גם במגמות עולמיות שמחלחלות בעקיפין לישראל. מאז כניסתו לבית הלבן, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קידם שורה של צעדים כנגד הקהילה הגאה, לרבות כנגד חברות התומכות בארגונים להט"בים ודוגלות באופן מופגן בערכים של שוויון מגדרי, גיוון והכלה (DEI). וההשלכות בשטח לא איחרו לבוא: סקר שפורסם ב-CNN בשבוע שעבר מגלה כי כמעט 40% מהחברות בארה"ב דיווחו כי בכוונתן לצמצם את מעורבותן בחודש הגאווה מחשש מגזרות הממשל החדש בוושינגטון וקהל תומכיו. גם מצעדי גאווה בארה"ב, בין-היתר בעיר ניו-יורק, נקלעו השנה לקשיים כלכליים עקב משבר בגיוס חסויות.
לפי ג'רמי סיף, שותף במשרד עורכי הדין ERM שמשמש גם כדירקטור בעמותת LGBTWork הפועלת לקידום גיוון והכללה של קהילת הלהט"ב בשוק העבודה, הגזירות של טראמפ לא עוצרות בחופי האוקיינוס, ומשפיעות באופן ישיר גם הקהילה הגאה בישראל. "הכלכלה הישראלית נשענת במידה רבה על הכלכלה האמריקאית, ותהליכים שמתרחשים בארה"ב – משפיעים גם כאן, לטוב ולרע", הוא אומר. "יש חברות ישראליות רבות שהמטה שלהן יושב בארה"ב וכפוף לחוקים האמריקאים. לכן, כשמוחלט שם להצניע או להוריד את נושא הגיוון – ההחלטה מחלחלת במהירות גם לסניפים של החברות בארץ ופוגעת ישירות בארגונים הלהט"בים בישראל".
גם נטע פלר, סמנכ"לית משאבי האנוש של חברת Natural Intelligence, הפועלת רבות לקידום זכויות להט"ב במקום העבודה, ואף מארחת במשרדיה את עמותת LGBTwork, מצטרפת לדבריו: "אנחנו רואים הרבה חברות גלובליות שפעם היו תורמות המון לתנועות הלהט"ב בארץ והיום הקטינו את ההשקעה שלהן באופן משמעותי".
פלר מעידה כי בחלק מהחברות מדובר בהנחיה מפורשת מלמעלה. "במקרה יצא לי לשוחח עם שתי סמנכ"ליות HR שאני מכירה שעובדות בחברות מהסוג הזה, והן הודו בפניי שהן קיבלו הוראה מהמטה שלהן בארה"ב להנמיך פרופיל מחשש שהממשל האמריקאי ינקוט בצעדים כנגד החברה", היא מגלה. "בפועל, הן טוענות שהן מנסות להמשיך לפעול בשקט למען הקהילה הגאה תוך שהן נמנעות מלפרסם פאת פעילותן ברשתות החברתיות או בתקשורת – אבל הן כבר לא יכולות להרשות לעצמן לתרום ולתמוך במופעי גאווה גדולים כמו שהן היו רגילות בעבר".
לדבי סיף, מלבד הלחצים מצד הממשל, מנהלי החברות נאלצים להתמודד גם עם לחצים של בעלי מניות – שמתמקדים בשורת הרווח, ולא בערכי שוויון או גיוון. "כשיש ממשלות ורוחות פוליטיות שפועלות נגד ערכים של פתיחות, ליברליות והכלה, חברות מוצאות את עצמן נאלצות לאזן בין הרצון להישאר נאמנים לערכים שלהן ובין הרצון להצליח עסקית", הוא מסביר. "ככל שחברה חזקה יותר, יש לה יותר מרחב להחזיק בעמדות עצמאיות. אבל חברות מעט קטנות יותר או כאלה שנמצאות בשווקים לא יציבים, נוטות כעת להנמיך פרופיל ומי שנפגעים מזה אלו בעיקר חברי הקהילה הגאה".

"מי שלא פועל למען הקהילה הגאה – פוגע לעצמו ישירות בכיס"
בצל המשבר של חודש הגאווה השנה, יש חברות שעדיין עושות כל שביכולתן כדי לתמוך בקהילה. כך לדוגמה, חברת לייטריקס הירושלמית תרמה סכומי כסף משמעותיים מאוד למצעד הגאווה בירושלים זו השנה החמישית ברציפות, ואילו חברת Innovid יזמה לכבוד חודש הגאווה כנס מיוחד בהשתתפות חברות הייטק רבות - שמטרתו לשמר ולחזק את המודעות לתמיכה בקהילה דווקא בעת הזו.
גם ב-Natural Intelligence ממשיכים לפעול במרץ למען הקהילה. פלר אומרת כי בעת הזו "החברה הבינה שעליה לעשות עוד יותר מבעבר, בין-היתר כי עלינו לחפות על הארגונים שאינם תורמים". עם-זאת, היא מדגישה כי תמיכה בקהילה הגאה לא חייבת להתבצע בחסויות יקרות או הפקות ענק.

"אני שומעת שוב ושוב חברות שטוענות שהן לא רוצות להשקיע בחגיגות בזמן שמתנהלת מלחמה – אבל תמיכה בקהילה הגאה היא לא רק בהפקת מסיבות והיא לא מתבצעת רק חודש אחד בשנה", מבהירה פלר. "אפשר גם לתרום לקהילה על-ידי פעילויות עם תוכן ועומק משמעותי שמעודד פתיחות והכרה של האחר – בין אם זה לערוך סדנה, להזמין הרצאה או פשוט לקשט את המשרד בדגל הגאווה. חברות צריכות לתמוך בקהילה הגאה כדי שכל אדם יוכל להרגיש בנוח במקום העבודה שלו, המקום שבו הוא מבלה שליש מהיממה".
"לצערנו", ממשיכה פלר, "לא כל עובד היום מרגיש בנוח לצאת מהארון במקום העבודה שלו. יש מחקר ידוע שנערך באוניברסיטת מקינזי שמראה שעובד שאינו מרגיש בנוח לצאת מהארון במקום עבודתו – פחות מחובר לארגון ופחות אפקטיבי ב-30%. לכן אני פונה מכאן למעסיקים ומפצירה בכם: תשקיעו בגיוון ובהכלה של העובדים שלכם. זה הדבר הנכון לעשות מבחינה ערכית. זה הדבר הנכון לעשות כדי שהעובדים ירגישו בנוחות וביטחון. ואם כל זה לא מספיק כדי לשכנע אתכם, תזכרו שכל יום שאתם לא פועלים למענם – אתם פוגעים לעצמכם ישירות בכיס".