המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אביטל סומפולינסקי, הדגישה היום (רביעי) בפני מנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי כי לא ניתן לפרסם את הצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי בניגוד להוראות החוק. "חובת ההיוועצות עם רשות האסדרה היא שלב מהותי והכרחי לפי החוק, בטח כשמדובר ברפורמה משמעותית בשוק השידורים שבנוסח הנוכחי שלה פוגעת בעקרונות יסוד של תקשורת חופשית", הסבירה במכתב.
- הרפורמה בתקשורת: שליטה פוליטית ברייטינג, עובדי מדינה יפקחו על חדשות
- כמו בהונגריה: מאחורי תוכנית קרעי לריסוק התקשורת החופשית
בתחילת השבוע אישרה ועדת השרים לחקיקה להעלות להצבעה בקריאה ראשונה את הרפורמה בתקשורת של קרעי. זו הפעם השנייה בחודש האחרון שהוא חזר לוועדת השרים עם חוק השידורים, שאותו הוא מנסה לקדם כבר שנתיים. במקביל להליך להדיח אותה, התריעה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה כי הצעת חוק השידורים פוגעת בתקשורת החופשית ומקודמת בניגוד להוראות החוק. בחוות הדעת שצירפה, הסבירה המשנה ליועמ"שית כי המחוקק הטיל חובה על משרד התקשורת לקיים היוועצות מקצועית טרם קידום שינויים מקיפים בשוק התקשורת - ואפילו חובה בסיסית זו לא קוימה.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "הודעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה תמוהה, מאחר שהוסבר לה מספר פעמים, בעל פה ובכתב, לרבות במכתב מיום ראשון האחרון, כי הליך ההיוועצות עם רשות האסדרה יושלם בהתאם לדין וטרם הנחת הצעת החוק לקריאה ראשונה בכנסת. כפי שצוין במכתב, אנו מעוניינים להשלים את הליך החקיקה בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים".
שר התקשורת שלמה קרעי, שממשיך לצפצף על שומרת הסף שתפקידה להגן על עקרונות שלטון החוק, סבור כי היועצת המשפטית לממשלה מתנגדת לחוק בגלל אג'נדה פוליטית. "שנה שלמה שבה היא השתמשה בכל טריק בספר כדי לעכב, למסמס ולחבל. לא עוד". לדבריו, "החוק מוכן, ולאחר שתושלם בחינת ההתייעצות עם רשות האסדרה, החוק יובא לקריאה ראשונה בכנסת". עוד טען כי "המכתב האחרון של היועמ"שית הוא ניסיון נואש אחרון להשאיר את השליטה בתודעה בידי 'הדיפ-סטייט', תוך התעלמות מוחלטת מכל העבודה המשותפת שנעשתה עם הגורמים המשפטיים, עם הציבור, עם משרדי הממשלה - ועם רשות האסדרה עצמה".
בחודש שעבר הניח קרעי הצעת חוק ממשלתית לרפורמה מקיפה בשוק השידורים בישראל, הכוללת בין היתר אסדרה מחדש של אופן הפיקוח על ערוצי הטלוויזיה. לתפיסת השר, החוק אמור "להחזיר את הכוח לצרכן", אולם בפועל, מדובר בחוק להחלשת התקשורת העצמאית בשיטות דורסניות שנקט ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. במכתב ציינה היועמ"שית כי "על אף שבראייתנו תהליך העבודה המקצועי המתחייב התקדם, ונדרשה שהות נוספת כדי ללבן סוגיות ליבה, החליט שר התקשורת להפסיק את הדיונים המקצועיים - ולהביא את ההצעה לדיון לפני ועדת השרים לחקיקה כשהיא לא בשלה".
החוק המוצע מבטל בין היתר את הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין ומקים במקומן "רשות לתקשורת משודרת", גוף שאותו ימנה שר התקשורת בעצמו. חוות הדעת של היועמ"שית מתייחסת "לקשיים משמעותיים בהיבטים חוקתיים שונים בהצעה בנוסחה הנוכחי, בפרט בכל הנוגע להסדר הנוגע לאסדרת החדשות, אשר אין בו את הערובות הנדרשות כדי להבטיח את עצמאותן של מערכות חדשות, ולמנוע התערבות מסחרית או פוליטית בתכני חדשות".
אחת הסיבות העיקריות לקידום הצעת החוק המחוררת בבהילות אלו ההטבות הרגולטריות במיליוני שקלים שניתנות לערוץ 14 - ועומדות לפוג. אותו ערוץ, שמתיישר לפי עמדות השלטון, הוכר במסגרת הסדר זמני כערוץ "זעיר" והועלה למערך עידן פלוס ללא תשלום דמי הפצה לרשות השנייה. על רקע המלחמה, הוא זכה להארכת הטבות אלה. מזכיר הממשלה יוסי פוקס טען כי קיים צורך בהול בקידום הצעת חוק השידורים משום שהצעת החוק שמעניקה לכל הערוצים פטור מתשלום דמי הפצה בעידן פלוס, תלויה בהעברת חוק השידורים בקריאה ראשונה. על כך השיבה היועמ"שית: "הזנב מכשכש בכלב".
בהרב-מיארה קראה בשלב זה שלא להעביר את הצעת חוק השידורים לקריאה ראשונה בכנסת, אלא "לפעול בהתאם לחובת הממשלה ולהשלים את הליך ההיוועצות". במקביל לכך, ניתן יהיה להשלים לדבריה את ליבון סוגיות הליבה הנדרשות.