בימים שבהם אין סרטים ישראליים רבים שמתקבלים לפסטיבלים יוקרתיים ברחבי העולם, גולת הכותרת של הקולנוע הישראלי השנה בפסטיבלים העולמיים היא סרטו החדש של נדב לפיד "כן" שהוקרן במסגרת "השבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן, מסגרת משנית שהוקמה בשנות ה-60 על ידי יוצרי קולנוע צרפתיים והסרטים שמוקרנים בה נחשבים בדרך כלל ככאלה שאינם בקונצנזוס.

לפיד ידוע כיוצר שלא אחת מביע את דעתו כנגד מדיניות ישראל בשטחים וברצועת עזה. בעבר אף חתם על עצומה הקוראת להפסקה המלחמה ו"הטבח בממדים עצומים" בעזה ולשחרור כל החטופים מיידית. לפיד הינו אורח קבוע בפסטיבל קאן וב-2021 סרטו "הברך" זכה בפרס חבר השופטים, הוא אף זכה בפרס היוקרתי ביותר לבמאי ישראלי – פרבס דוב הזהב בפסטיבל ברלין על סרטו "מילים נרדפות". לכן הקרנת סרטו במסגרת משנית ולא בתחרות הראשית מהווה מיני-הפתעה. 

"כן" הינו לטעמי סרטו השאפתני ביותר של לפיד. הסרט עוסק באמן ג'אז ישראלי ובאשתו רקדנית הבטן (אריאל ברונז ואפרת דור), שמופיעים בכל מני אירועים של העשירים והמנוונים. יום אחד הוא מקבל משימה - לכתוב לחן להמנון הלאומי החדש. הסרט שאורכו שעתיים וחצי שונה בעקבות אירועי ה-7.10 והוא בעיניי תגובה של יוצר למצב שהוא רואה בו אבסורדי ועל גבול הבלתי אפשרי. 

נדב לפיד, 2019 (צילום: Thomas Niedermueller/Getty Images)
נדב לפיד, 2019|צילום: Thomas Niedermueller/Getty Images

לפיד נדמה לי כצייר העומד מול בד קנבס ומשפריץ צבע בצרורות. כולם חשופים בסרט לביקורת שלו - הצבא, האזרחים, המדינאים כשהבמאי מהרהר בקול רם על מדינתו המדממת ואפופת עשן מלחמה ואזעקות. הסרט הופך את גיבוריו של לפיד ליצורים קדומים שאינם מדברים כמעט אלא צועקים, בועטים ונוהמים אחד על השני וגם מוכנים לעשות הכל למען בצע כסף. לפיד עושה שימוש בנוזלי גוף וסרטו לא מיועד לכל אחד אלא לכאלו שמוכנים לצאת איתו למסע אמנותי מפרך ומאתגר.

הוא יוצר סרט מוגזם בכוונה תחילה שבו הכל גדול מהחיים (וגם מהמוות). זהו סרט סופר פרובוקטיבי שבוודאי יעורר תגובות נזעמות בישראל וגם בעולם. יהיו כאלו שיאשימו את לפיד בשטחיות, אבל אני מצאתי בסרט דיון כואב ומעמיק במצב בו שרויה מדינת ישראל שלפיד אוהב בכל ליבו ודואג ודואב את מצבה. באחת הסצנות היפות בסרט נעמה פרייס (אשתו של לפיד בחיים) מגוללת בפני גיבור הסרט את סיפורי הזוועה של ה-7 באוקטובר וגם מנסה להביא בפניו את הסבל של האוכלוסייה בעזה. אי אפשר להישאר אדיש לסצנה הזו בפרט ולסרטו המבריק של לפיד בכלל.

המבקרים בעולם משבחים את הסרט לאחר בכורתו ובהוליווד ריפורטר כתבו: "מפתיע לראות את קרן הקולנוע הישראלית רשומה כאחת המממנות של הסרט, כי 'כן!' הוא לא יצירה שגורמת לך לרצות לבקר במקום". רק ניתן לצפות לפיכך לסערה שתתחולל בארץ עם הגעת הסרט לאקרנים.