האקדמיה האמריקאית לקולנוע, המעניקה מדי שנה את פרסי האוסקר, הודיעה אתמול (שני) על שורת שינויים בתקנון הטקס. מעתה יידרשו חברי האקדמיה לצפות בכל הסרטים המועמדים בכל קטגוריה כדי להיות זכאים להצביע ברשימות הסופיות. עד כה, למרבה הפלא, לא הייתה "חובת צפייה" אלא רק עודדו את חברי האקדמיה לצפות בכל היצירות הקולנועיות המועמדות.

עם זאת, בשנים האחרונות הסרטים שבהם כן צפו חברי האקדמיה נתפסו כגורם משמעותי שמשפיע על היצירה הזוכה. במסגרת ההצבעה החשאית גם התברר לעיתים קרובות כי חברי האקדמיה התוודו שהם "לא הספיקו לצפות" בכמה סרטים בולטים או "לא סיימו" סרטים ארוכים שהועמדו לפרס.

הבינה המלאכותית שמשתלטת על העולם מטרידה, איך לא, גם יוצרים, כותבים ושחקנים. האקדמיה הבהירה כעת כי השימוש בכלי AI ביצירת סרטים "לא עוזר ולא פוגע בסיכויי המועמדות" לפרס היוקרתי. זאת לאחר שבמרוץ לאוסקר השנה, "הברוטליסט" של בריידי קורבט גרף שבחים רבים וזיכה את השחקן הראשי אדריאן ברודי בפרס, אך גם גרר ביקורת לאחר שנעשה בו שימוש בבינה מלאכותית כדי לשפר את הדיאלוג בהונגרית בין ברודי לשחקנית פליסיטי ג'ונס. "האקדמיה תשפוט את ההישג, תוך הבאה בחשבון של היות האדם בלב היצירה", נקבע.

אדריאן ברודי ופליסיטי ג'ונס, "הברוטליסט"|צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט, יחסי ציבור

עוד במסגרת השינויים, האקדמיה תאפשר מעתה ליוצרים בעלי מעמד של פליט לייצג מדינה זרה בקטגוריית הסרט הבין-לאומי הטוב ביותר. הובהר כי "המדינה שמגישה את הסרט מחויבת כי השליטה היצירתית בסרט הייתה ברובה בידי אזרחים, תושבים או אנשים בעלי מעמד של פליט באותה מדינה". במשך תקופה ארוכה קראו לשינוי בהליך המועמדות לסרט בקטגוריה הבין-לאומית, משום שהוא הותיר את האחיזה בידי ממשלות והגביל יוצרי קולנוע שפועלים תחת משטרים אוטוריטריים או לא דמוקרטיים מלהגיע לאוסקר.

השנה, למשל, נמלט הבמאי מוחמד רסולוף מאיראן רגע לפני שעמד להישלח לכלא לשמונה שנים. בספטמבר האחרון הוא הוציא את סרטו "זרע התאנה הקדושה", שפתח את פסטיבל חיפה, ובו הציג צילומים מרחובות טהרן המתעדים אלימות קשה של כוחות הביטחון כלפי מפגינים ותושבים מקומיים שחיים תחת רדיפה מתמדת. רסולוף התיישב בגרמניה, שהגישה אותו לאוסקר והוא בסופו של דבר היה מועמד עם יצירתו הפוליטית. יחד עם זאת, יוצרי קולנוע אחרים, כמו הבמאי האיראני ג'עפר פאנאהי, שגם מרבה לבקר את השלטון, נאלצו להוציא סרטים ללא מנגנון הגשה מסודר.

מוקדם יותר החודש, הכריזו באוסקר על קטגוריה חדשה בתחום עיצוב פעלולים, שייכנס לתוקף בטקס שייערך ב-2028, שנת ה-100 לטקס. האוסקר הבא יתקיים ב-15 במרץ 2026, ואל תפקיד המנחה ישוב הקומיקאי קונאן אובריאן. בשנים האחרונות הקשיח הגוף האמון על הטקס את התנאים לזכייה באוסקר, שמביאים בחשבון את מעורבותם של נשים, שחורים ובעלי מוגבלויות בתהליך היצירה, על המסך או מאחורי המצלמה, מתוך מטרה להרחיב את הפסיפס האנושי בתעשיית הבידור.