מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) את דוח המבקר בנוגע לתלונות הציבור על גופים ממשלתיים. הדוח מסכם את שנת 2024 בזמן מלחמת חרבות הברזל והדבר בא לידי ביטוי בנושאים שהעסיקו את האזרחים שפנו לנציב תלונות הציבור.

בשנה זו, התקבלו בנציבות תלונות הציבור 21,592 תלונות ו-46 אחוז מהן נמצאו מוצדקות. אלו הם עשרת הגופים הממשלתיים שקיבלו את מספר התלונות הגבוה ביותר:

  • משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עם 1,759 תלונות, שליש מהן נמצאו מוצדקות.
  • המשרד לביטחון לאומי עם 1,436 תלונות, בעיקר על האגף לרישוי כלי ירייה.
  • המוסד לביטוח לאומי עם 1,212 תלונות, ירידה של 21 אחוז ביחס לשנה שעברה.
  • משרד העבודה עם 934 תלונות, 72 אחוז מהן נמצאו מוצדקות.
  • רשות האוכלוסין עם 797 תלונות, מחצית מהן נמצאו מוצדקות רשות המיסים בישראל עם 787 תלונות, ירידה של אחוז ביחס לתלונות בשנה שעברה.
  • משטרת ישראל עם 720 תלונות.
  • משרד החינוך עם 714 תלונות.
  • דואר ישראל עם 618 תלונות.
  • משרד הבריאות עם 594 תלונות
הצהרת שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב

אלה הם הגופים שבעניינם התקבל מספר התלונות הגדול ביותר בנושאים הקשורים למצב החירום:

  • המשרד לביטחון לאומי: 1,577 תלונות.
  • המוסד לביטוח לאומי: 370 תלונות.
  • רשות המיסים בישראל: 338 תלונות.
  • משרד התיירות: 171 תלונות.
  • עיריית אשקלון: 139 תלונות.

התלונות על המשרד לביטחון לאומי כללו בעיקר תלונות בעניין רישוי כלי ירייה, בעקבות מאות אלפי בקשות לרישיונות שהוגשו לאחר פרוץ המלחמה. התלונות על הביטוח הלאומי כללו בעיקר תלונות בעניין מענקי אכלוס, תגמולי מילואים, דמי אבטלה ותגמולים לנפגעי פעולות איבה.

התלונות על רשות המיסים כללו בעיקר תלונות בעניין מענקי הפיצוי. התלונות על משרד התיירות כללו בעיקר תלונות בעניין מענקי אכלוס והשמת מפונים במתקני אירוח. התלונות על עיריית אשקלון התמקדו במענקים ובטיפול במפונים.

מטעם הביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "הדוח מראה באופן עקבי, שנה אחרי שנה - שמספר התלונות המוצדקות בירידה מתמדת ונמצא בתחתית הטבלה. זוהי תוצאה ישירה של מדיניות הביטוח הלאומי הרואה בכל אדם עולם ומלואו, ועל כן אנו הופכים כל אבן כדי לסייע. הביטוח הלאומי מטפל בכ-10 מיליון תושבי ישראל, ופועל על פי החוק שמתנגש לא פעם עם הכאב הפרטי - אנו רגישים ומודיעים לכך".

"בשנים האחרונות, מעבר לעבודה השוטפת, כמעט כל האדוות הכלכליות של המלחמה מובאות לפתחנו - וזאת ללא כל שינוי מהותי בכוח אדם בארגון - ועדיין, הפניות כולן מטופלות במקצועיות. הנתונים הללו רק מעידים על השינוי המהותי במדיניות הביטוח הלאומי בדגש על העשור האחרון, ואנו שמחים שהנתונים ברורים ועקביים בצורה כל כך חד משמעית".

הערים המובילות בתלונות: ירושלים, בני ברק וחיפה

שלוש הרשויות המקומית שהתקבלו עליהן הכי הרבה תלונות בשנת 2024 היו עיריית ירושלים, עיריית בני ברק ועיריית חיפה. עם זאת, בשנת 2024 הייתה ירידה במספר התלונות שהתקבלו על עיריית ירושלים ועיריית בני ברק לעומת שנת 2023. באשר לעיריית חיפה, בשנת 2024 הייתה עלייה במספר התלונות שהתקבלו עליה לעומת השנה שקדמה לה.

בחלוקה לפי מספר תלונות יחסית למספר התושבים, הרשויות המובילות במספר התלונות הן עיריית נתיבות ועיריית בית שמש.

נרצח בנובה ונדרש לשלם חשבון חשמל 

הוריו של נרצח במסיבת הנובה פנו לנציבות תלונות הציבור בתלונה על חברת החשמל, שלטענתם ממשיכה לשלוח להם דרישות תשלום למרות שסמוך לאחר רצח בנם הם הודיעו לחברת החשמל על סיום החוזה והחברה אישרה והודיעה על מחיקת יתרת חובותיו. המשך קבלת דרישות תשלום גרמו להם עוגמת נפש רבה.

במענה לפניית הנציבות, חברת החשמל מסרה כי היא ביטלה את החוב שנותר לנרצח, אך לאחר ביטול החוב התברר כי נותר לנרצח חוב של תשלומי ריבית, וגם הוא בוטל. בהמשך התגלה חוב נוסף שנוצר לנרצח, בשל תקלה במונה החשמל במקום. חברת החשמל התנצלה על המקרה, ביטלה את החובות של הנרצח והסירה את שמו מרשימותיה.

השיטה הסודית להוזיל את חשבון החשמל
"נרצח בנובה ונדרש לשלם חשבון חשמל"

בתלונה אחרת נגד חברת החשמל, תושב קרית שמונה המתין במשך חודשיים כדי לקבל פיצוי על השרפה שפרצה בביתו בעקבות נפילת טיל. חברת החשמל התעכבה במשך חודשיים בהנפקת אישור על כך שהנזק נגרם בעקבות טיל שנפל קרוב לביתו. רק לאחר התערבות הנציבות - הנושא נפתר.

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר עם פרסום הדוח: "זינוק של 500% במספר התלונות בנושא בקשות לרישיון נשק, מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי. נתון מטריד נוסף הוא העובדה שגם בסיום שנת 2024 - למעלה משנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל, נמצאות אלפי תלונות מוצדקות על משרדי הממשלה. על השר לביטחון לאומי ועל השרים הרלוונטיים האחרים לשים מול עיניהם את השירות לציבור בעת חירום זו ולפעול לתיקון הטעון שיפור".


תגובת הביטוח הלאומי: "הדוח מראה באופן עקבי, שנה אחרי שנה שמספר התלונות המוצדקות בירידה מתמדת ונמצא בתחתית הטבלה. זוהי תוצאה ישירה של מדיניות הביטוח הלאומי הרואה בכל אדם עולם ומלואו ועל כן אנו הופכים כל אבן כדי לסייע. הביטוח הלאומי מטפל בכ 10 מיליון תושבי ישראל ופועל על פי החוק שמתנגש לא פעם עם הכאב הפרטי - ואנו רגישים ומודיעים לכך. בשנים האחרונות, מעבר לעבודה השוטפת, כמעט כל האדוות הכלכליות של המלחמה מובאות לפתחנו וזאת ללא כל שינוי מהותי בכוח אדם בארגון, ועדיין, הפניות כולן מטופלות במקצועיות. הנתונים הללו רק מעידים על השינוי המהותי במדיניות הביטוח הלאומי בדגש על העשור האחרון, ואנו שמחים שהנתונים ברורים ועקביים בצורה כל כך חד-משמעית".

מלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: שר בן גביר שינה את הגישה כלפי רישיונות לנשקים פרטיים, וכיום מאות אלפי אזרחים, שעומדים בקריטריונים, שהורחבו בצורה משמעותית ביותר, מסתובבים ברחובות מדינת ישראל. בנסיבות אלו, ודאי כי בתחילת הדרך, התרחשו עיכובים - שמשרדו של השר בן גביר הצליח לבלום ולטפל בהם במהרה. השר בן גביר מודה לעובדים המסורים של המשרד לביטחון לאומי, ובפרט לעובדי האגף לכלי ירייה, שהגיעו בתחילת המלחמה לעבוד גם בימי שישי ושבת, על מנת לסייע לאזרחים. השר בן גביר מודה למבקר המדינה שהביא לו אות כבוד, רק מי שעובד - יכול להביא לדוח שכזה. השר בן גביר הרחיב את הקריטריונים, והיועמ"שית שתקעה מקלות בגלגלים, ועל כן היו עיכובים, שטופלו.

תגובת חברת החשמל: "חברת החשמל מביעה צער עמוק על המקרה, והתנצלה בפני המשפחה במהלך האירוע שנגרם בשל תקלה טכנית פנימית. מיד לאחר “השבת השחורה”, החברה הקימה קרן סיוע ייעודית לנפגעי הטבח, משפחות החטופים והמפונים, וסייעה בתשלום חשבונות שצברו בחודשים אוקטובר–דצמבר 2023 בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. יחד עם זאת חשוב לציין כי לצערנו ולמרות ניסיונות חוזרים ונשנים שלנו , אנו מנועים מקבלת מידע על נפטרים באופן שוטף ונאלצים לעדכן רשומות רק לאחר פניה יזומה של קרוב משפחה והצגת תעודת פטירה. החברה פועלת ככל יכולתה לקבל את רשימת הנפטרים על מנת למנוע מקרים כואבים מסוג זה בעתיד".