בזמן שהמרחב האווירי של ישראל עדיין סגור, והישראלים מחפשים כל פתרון אפשרי כדי לחזור לארץ, התחילו לצוץ לא מעט יוזמות להחזרת ישראלים ביאכטות פרטיות. בחברת "דרך הים" מהרצליה, כבר שלחו לקפריסין 6 יאכטות שיחזירו איתם ישראלים לארץ. "ההרגשה היא שאנחנו היחידים שעושים כרגע משהו", אומרת מאנו, אחת מהבעלים של החברה, ל-mako. "פונים אלינו אלפי אנשים בכל פלטפורמה שהיא".
> תקועים בחו"ל? זה מה שאתם צריכים לדעת
> מנו ספנות תפעיל 2 הפלגות חילוץ
לדרך הים יש 12 בסך הכל יאכטות, שמשרתות בשגרה את בית הספר ללימודי סקיפרים בהרצליה וחברי מועדון. "ברגע שהתחלנו לקבל פניות אמרנו שגם ככה אין פעילות אז התחלנו את האופרצייה של ארגון הפלגות מקפריסין", אומרת מאנו. "הוצאנו 6 יאכטות שבכל אחת מהן יחזרו 6 נוסעים, ביחד עם סקיפר ועוזר".
מה זה אומר מבחינת בירוקרטיה?
הבירוקרטיה מול קפריסין היא די פשוטה. דווקא בארץ קצת יותר מורכב. צריך להגיש בקשה ליציאה 24 שעות לפני מחיל הים, מהמכס ומביקורת הגבולות. קיבלנו את כל האישורים כמובן והיאכטות יצאו לדרך, אחת אתמול וחמש היום בבוקר".
כמה זמן זה לוקח?
הפלגה מהרצליה ללימסול היא 30 שעות. המרינה בלימסול מאוד מאורגנת, ומסודרת. הזמן משתנה כמובן לפי מצב הים והגלים. צריך לקחת בחשבון שמדובר בנוסעים שלא הפליגו מעולם וזה יכול להיות מסע לא קל, זה לא כיף במיוחד לשוט 30 שעות רצוף. אין איפה לעצור בדרך. הסקיפר והעוזר עושים משמרות ביניהם.
"כרגע היאכטות בדרך ויצאו לארץ ביום רביעי. כרגע מחלצים 36 אנשים שכבר נרשמו ורק לאחר מכן נבין אם נעשה עוד סיבוב ונפתח הרשמה חדשה. כל עוד נוכל לסייע, נמשיך לעשות זאת".
"מנסים לעזור לכמה שיותר אנשים"
חברת דרך הים היא כמובן לא היחידה שהתגייסה וקיימות לא מעט קבוצות בפייסבוק שמנסות לעזור לחבר בין בעלי יאכטות לבין ישראלים שרוצים לצאת מהארץ או להיכנס אליה. כך למשל, שייטי כרמל מרכזים מאמצים לתמוך בבעלי ושוכרי סירות שלא יהיו לבד, קבוצת לי-ים הוציאו סירות מהארץ ועוד.
בנוסף, עדי סוזן מאלישב, שמנהלת ביחד עם יהודה ואסף זומר (הבעלים של אופק יאכטות) את קבוצת הפייסבוק של ישראלים משייטים בעולם, פרסמה אתמול פוסט שנועד לקשר, ומאז ההודעות לא מפסיקות להגיע.
"לא צפיתי את ההתפוצצות הזו", אומרת עדי. "כבר סגרנו את הפוסט הראשון לתגובות והתחלנו פוסט חדש לסירות שמציאות את עצמן מהארץ. אני רק שיתפתי בקבוצה ומשם זה רץ לבד, יש המון אנשים שהתגייסו והמון פניות לקישורים. החלטנו להתגייס כי הבנו עד כמה הצורך הוא גדול".

עדי מסבירה שכל סירה יכולה לקחת בין 6-10 אנשים והמחירים נעים החל מ-1,000 דולרים לאדם ועד 2,500 דולרים. כמו כן, היא מציינת שהיא לא סוכנת מכירות, ולא יכולה לקחת אחריות על ההפלגות, אלא רק מנסה לעזור ולקשר בין מי שמפליגים לבין מי שרוצים להצטרף להפלגה.
"יש אנשים שפנו אליי ורצו לצאת למסע עם תינוקות ואמרתי להם שלא בטוח שכדאי להם, זה לא קל. אני באמת מקווה שנצליח לעזור למי שצריך את זה. יש לא מעט סיפורים לא קלים של אנשים שתקועים בארץ או בחו"ל, וקשה לנו לתעדף. מנסים לעשות כל מה שאפשר ולעזור לכמה שיותר אנשים".