למעלה מ-100,000 ישראלים תקועים בחו"ל מאז תחילת המלחמה מול איראן. רבים מהם רוצים לחזור הביתה כמה שיותר מהר. חלקם השאירו מאחור ילדים קטנים, אחרים נמצאים במצבים רפואיים מורכבים ויש גם מי שממלא תפקידים חיוניים. האופציה הראשונה שנפתחה בפני רבים להגיע ארצה הייתה דרך הפלגות של "מנו ספנות" באלפי שקלים, אך רבים שנרשמו להפלגות - רכשו לאחר מכן כרטיסים לטיסות החילוץ שיצאו אתמול (רביעי) לדרך. עכשיו מתברר שחברת הספנות מסרבת לאפשר להם למכור את הכרטיסים.
כשאותם ישראלים פנו לחברת הקרוזים בבקשה לבטל ולקבל החזר כספי, נמסר להם שהם יחויבו בדמי הביטול המלאים. כאשר הם ביקשו למכור או להעביר את הכרטיס להפלגה לישראלים אחרים שנתקעו בחו"ל, כדי לצמצמם עלויות, נאמר להם שאי אפשר לשנות את השם שמופיע על הכרטיס.
כתוצאה מכך עלול להיווצר המצב האבסורדי הבא: כסף רב של ישראלים שהיו במצוקה ירד לטמיון, ובמקביל ספינות החילוץ יצאו מקפריסין כשהם לא מלאות - בעוד המוני ישראלים משוועים לשוב ארצה.
"יש מישהו שאמור להתחתן בשבת והתחנן אלי שאמכור לו את הכרטיס"
ליטל שנתקעה בלימסול סיפרה: "אנחנו קבוצה של ארבע אימהות לילדים קטנים שנמצאים בארץ, הגענו לקפריסין הכי מהר בניסיון לחזור לארץ הכי מהר שאפשר. קנינו כרטיסים לשיט של מנו ספנות ל-19.6 כמוצא ראשון כדי להגיע לארץ. אחר כך הצלחנו לקנות כרטיסי טיסה לאייר חיפה, בגלל מקרה הומניטרי דחוף. ועכשיו אנחנו רוצות להעביר את המקום שלנו בהפלגה הלאה לישראלים נוספים שתקועים פה כדי שיוכלו לחזור לארץ הכי מהר שאפשר - ומנו ספנות לא מאפשרים להחליף שם".
ליטל סיפרה כי בחברה דרשו מהם לשלם 100% דמי ביטול בסך של 600 יורו לאדם. "זה פשוט מתסכל ומעציב שחברה ישראלית לא ממקסמת את החילוץ של ישראלים שיחזרו לארץ", שיתפה.
היא הסבירה גם את הבהילות שאוחזת בישראלים רבים לשוב ארצה, ולא לחכות לשיט אליו נרשמו: "יש אנשים שקנו כרטיסים למנו ספנות כי זה היה הדבר הראשון שהציעו לציבור ועכשיו לאט לאט מביאים טיסות. יש אנשים בחוסר אונים, כי הטיסה חוסכת הרבה זמן של הפלגה והם חייבים להגיע באופן חירום לישראל - בין אם זה בגלל שיש להם ילדים, שהם רופאים, או מצב הומניטרי אחר".
"לא אכפת להם", שיתפה ליטל. היא סיפרה על אנשים רבים שמתחננים לקחת את המקום שלה בספינה: "אני מדברת עם אנשים. יש מישהו שאמור להתחתן ביום שבת, והוא רוצה לקנות את הכרטיסים שלי. יש מילואימניקים שמבקשים ממני לקנות את הכרטיס, ואני לא יכולה למכור להם - כי הם לא מאפשרים להחליף את השם שלי".
ליר נאלצה לשוב בהקדם כדי לעזור בבתי החולים, בעלה של חן זקוק היה לתרופות
א', שגם הזמינה מקום עם מנו ספנות, שאלה את החברה מדוע היא לא יכולה להעביר את הכרטיס הלאה. נציגת השירות ענתה לה: "בהפלגות חילוץ אין לי אפשרות בשום פנים ואופן לשינוי שם, ואין לי אפשרות לעשות שינויים בהפלגה הזו".
ליר, רופאה מדרום הארץ, סיפרה כי מתוך הבנה של גודל השעה נרשמה מיד להפלגה של מנו ספנות: "על מנת למלא את תפקידנו כרופאים בשעה הקריטית הזו הזמנו כרטיסים להפלגה, ולאחר ביצוע ההרשמה נמסר לנו ממשרד הבריאות כי אנחנו רשומים לטיסת חילוץ מטעמם".
הרופאה שיתפה גם היא כי נתקלה באטימות כשביקשה לבטל את הכרטיס: "נמסר כי דמי הביטול הם 100% וכשביקשנו להעביר את הכרטיס הלאה, ולהחזיר לעצמנו את הנטל הכספי שהושת עלינו בעל כורחנו, נציגת השירות אמרה לנו שאנחנו לא יכולים להעביר את הכרטיס שלנו לאנשים שזקוקים לכך".
חן סיפרה גם שהיא ובעלה היו צריכים לשוב ארצה בהקדם בשל מקרה הומניטרי: "הסיבה שעלינו על טיסה בלי לחשוב פעמיים, לאחר שקנינו כרטיסים להפלגה של מנו ספנות, היא שבעלי לוקח תרופות שבגללן היה צריך לחזור ארצה.
"לא יאמן שזה היחס שלקוחות מקבלים בזמן המשבר הגדול במדינה", אמרה חן. "אני בקבוצה של ישראלים שמחפשים חילוץ. ויש עשרות מעוניינים, הסברנו לנציגה שאין פה שום הפסד מצידם, ושאנחנו מוכנים אפילו לשלם על עלות של שינוי. זה באמת בלתי נתפס".
ממנו ספנות נמסר בתגובה: "מנו ספנות נוהגת במקרה של ביטול כפי שנהוג בכל חברות התיירות בעולם - תעופה, ספנות ומלונות - בעסקאות שאינן ניתנות להחזר - Non-refundable. הדבר מצוין ומודגש בתנאים בזמן ההזמנה".
"כמו כן, החברה מטפלת בעשרות אלפי פניות ועושה מאמצים במגבלות הקיימות של כוח אדם לאור המצב - ואין לנו דרך לעסוק בשינויים. במקרים מיוחדים תשקול החברה לנהוג לפנים משורת הדין".