הטיל שנפל אתמול (ראשון) בסמוך לנמל התעופה בן-גוריון הוביל שורה רבה של חברות זרות לבטל את הטיסות שלהן לישראל. במקביל, אלפי ישראלים תקועים בחו"ל ומתקשים למצוא את דרכם לישראל. "היינו על המטוס ורגע לפני שהמראנו החזירו אותנו", שחזרה הבוקר (שני) סיגלית שטרן שנמצאת עם בנה במדריד את הרגע שבו בוטלה טיסתם.
בריאיון לניב רסקין ב"חדשות הבוקר" התייחסה ליחס שקיבלו מחברת "אייר אירופה" שאיתה טסו לאחר ביטול הטיסה. "הודיעו שאי אפשר לטוס לישראל. הורידו אותנו מהמטוס והחזירו אותנו לשדה. שם, מישהי אמרה שאין מה לדאוג אבל מאותו הרגע לא ראינו אותה".
קיבלתם את הכסף בחזרה?
"אפילו לא כוס מים. עברנו את כל התהליך חזרה, שום דבר לא נתנו לנו. רק כרטיס חזרה בתאריך אחר או שנקבל חצי ממה ששילמנו על הכרטיס. היה שם כאוס גדול, לא שירות ולא יחס. פשוט אמרו לנו 'תתמודדו'".
לטענת שטרן, כשניסתה לבדוק מחירים בחברות אחרות נתקלה במחירים גבוהים במיוחד. "באל על ביקשו 1,500 דולר לכיוון לכרטיס. כרגע הילדים בארץ לבד, גם המפעל שלי, אין מי שייפתח אותו", אמרה. "בן נוסף שלי קיבל צו-8 ואני לא יודעת אם אספיק לראות אותו לפני".
ביחס לטענות של שטרן התייחס אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, למחירים והסביר כי מוקדם להכריז על גל ביטולים. "ההחלטה שהתקבלה הייתה להשהות את הטיסות ל-48 שעות. אני חושב שכשיראו שמדובר בכשל טכני כולם יירגעו", אמר. "אלא אם תהיה הסלמה, אני חושב שמדובר באירוע נקודתי וכך צריך להתייחס אליו".
אתה אומר את זה על סמך שיחות עם בכירים בחברות תעופה בעולם?
"בסוף ההחלטה אם יהיה גל ביטולים נוסף זה רק אם האזור יוגדר שוב כאזור סכסוך, אבל כרגע מדובר באירוע נקודתי. כדי שתהיה מגמה צריך אירועים נוספים שאני מקווה שלא יקרו. אנחנו בקשר עם חברות זרות".
מה עושים בישראייר כדי להחזיר את הישראלים?
"נכנסו לאירוע עם הרבה קיבולת. שיעורי התפוסה בנתב"ג היו יחסית נמוכים ויש אפשרות לקלוט הרבה תנועה דרך המושבים הקיימים. קלטנו אתמול הרבה הזמנות ואנחנו מתגברים את הטיסות. אם יהיה שינוי באמת, נתגבר את הטיסות".
באיזה מחירים?
"מכרנו אתמול במחיר ממוצע של מתחת ל-200 דולר, מחירים שפויים. נמשיך במגמה הזו".