המזרחן אליהו יוסיאן בהתבטאות שערורייתית נוספת: בחשבונו ברשת אקס (לשעבר טוויטר) פרסם היום (שלישי) יוסיאן תמונה של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק בן ה-88 וצירף לה את המילים "בוקר טוב לאומה יהודית, אסור שיהיה לו קבר במדינת ישראל. זה חילול עם ישראל, ארץ ישראל ומדינת ישראל. זה חילול מדינה יהודית. יש לשרוף את גופתו בעולם הזה ואת נשמתו בעולם הבא".

בחודש שעבר עלה קמפיין פרסום של רשת מזגני טורנדו בכיכובו של יוסיאן ועורר סערה ציבורית על רקע התבטאויותיו הקיצוניות. מנכ"ל ובעלי טורנדו רונן בזזי בחר אז לגבות את יוסיאן, אך כעת נראה כי הוא מעדיף להתנער מהדברים.

"אני דוחה מכול וכול את האמירה של אליהו יוסיאן", מסר הבוקר בזזי ל-N12 בהתייחס לפרסום של יוסיאן על ברק. "זו אמירה אכזרית שאין בינה לבין טורנדו דבר. דרשתי ממנו להסיר את האמירה והוא קיבל זאת והסיר אותה. לאור אמירתו, חוצת גבולות השיח הלגיטימיים, טורנדו לא תעשה כל שימוש בפרסום הכולל את השתתפותו של מר יוסיאן.

"אליהו יוסיאן מעולם לא היה פרזנטור של חברת טורנדו אלא הופיע לצד דמויות נוספות בפרסומת אחת של החברה. כאמור, גם פרסומת זו לא תעלה יותר לאור התבטאותו האחרונה והמסיתה".

יוסיאן נגד אהרון ברק (צילום: צילום מסך מתוך אקס)
הציוץ של יוסיאן נגד אהרן ברק, שמאז הוסר|צילום: צילום מסך מתוך אקס

"דברי הסתה שצריכים להיחקר"

בעקבות הפרסום של יוסיאן פנה ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר ליועמ"שית בדרישה לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה לאלימות ולשון הרע. כמו כן בכר פנה להנהלת טורנדו וקרא לה להתנער כליל מכל קמפיין משותף להם וליוסיאן, לרבות הסרת דמותו מהקמפיין הנוכחי: "לא ניתן לעבור על דברי ההסתה החמורים של יוסיאן לסדר היום, שכן דברי הסתה אלו צריכים להיחקר".

חה״כ גלעד קריב (העבודה) מסר על הפרסום של יוסיאן: "אלו פירותיו הרקובים של מסע ההסתה ארוך השנים נגד מערכת המשפט, נגד שומרי הסף ונגד השופטים. ‏ציוץ שהוא חרפה וחילול השם והתרת דם. ‏הידיים המצייצות ידי אדם בזוי ומסוכן, הקול - קולם של נתניהו, לוין, רוטמן ובן גביר". קריב הוסיף כי בעקבות הפרסום הגיש נגד יוסיאן תלונה למשטרה בגין הסתה לאלימות.

"מזגן מפיץ רעל"

כאמור, הבחירה של טורנדו ביוסיאן זכתה לבקירות כבר מהרגע הראשון. עם המבקרים את בחירת טורנדו ביוסיאן כפרזנטור נמנה עיתונאי הארץ אורי משגב, שבחשבון הפייסבוק שלו קרא לטורנדו להסיר את מסע הפרסום עם יוסיאן, שלטענתו אמר בעבר כי "חילוני-ליברל הוא אויב המדינה היהודית". הפוסט של משגב שותף מאות פעמים וזכה למאות תגובות תומכות. "איזה טעות טקטית של מחלקת הפרסום בחברת טורנדו. וואו איזה טמטום. זה יעלה להם ביוקר", כתב גולש אחד ואחר איים: "לא מכניסים הביתה מזגן מפיץ רעל - רק אוויר נקי".

בזזי כאמור התגאה אז בבחירה ביוסיאן כפרזנטור. בתגובה ששלח ל-mako מסר בזזי "בחרנו להעלות סרט עם אליהו יוסיאן, כי האמנו במסר, ביצירתיות, ובעיקר בהומור. יוסיאן הוא חלק ממגוון דמויות שהופיע בפרסומות, לצד הפרזנטורית הרשמית של טורנדו. חלק מהדמויות לא מצאו חן בעיני קומץ אנשים שלכאורה כנראה רוצים ייצוג של רק מי שבברנז'ה שלהם".

רונן בזזי, מנכ
רונן בזזי, מנכ"ל ובעלים של מזגני טורנדו|צילום: יובל רון

חברת הפרסום: שגינו

בניגוד לבזזי, בחברת הפרסום שאחראית לפרסומת בכיכוב יוסיאן בחרו להודות בטעות. "מקאן שגתה כשהציגה קמפיין בהשתתפות אליהו יוסיאן לטורנדו", פרסם עמית משיח, מנכ"ל קבוצת מקאן תל אביב וחבר מועצת המנהלים של מקאן אירופה. "יוצרי הפרסומת ראו ביוסיאן תופעה משעשעת. הם התעלמו מהתוכן והמשמעות של דבריו ולא הבינו את הפגיעה שהוא גורם לחלקים בציבור".

משיח הוסיף כי "השנים האחרונות מזמנות עבורנו אתגרים חדשים. השיח הרעיל, גזענות בוטה שמטיפים לה בגאווה לאור השמש, פשיסטים שהגיחו משולי החברה הישראלית למרכזה ומטיפים לשנאה ואלימות מכל במה, ליצנים שהפכו לגיבורי השעה, כל אלה יוצרים עבורנו הכרח לסמן את גבולות השיח הלגיטימי. את מה שנמצא מחוץ לגבולות אלה אסור לנו לנרמל".