"שיאכלו אותם": הנשיא טראמפ תקף באגרסיביות את ענקית הקמעונאות וולמארט (Walmart) בסוף השבוע לאחר שמנהליה הזהירו כי הם יידרשו להעלות מחירים בעקבות המכסים שהטיל הנשיא האמריקני. "וולמארט צריכה להפסיק להאשים מכסים כסיבה להעלאת מחירים", פורסם בחשבון של טראמפ ברשת Truth Social במהלך השבת. "הם צריכים 'לאכול את המכסים' ולא לגבות מהלקוחות דבר. אני אעקוב, וכך גם הלקוחות שלכם!!!". נראה שבביטוי "לאכול את המכסים" כיוון טראמפ לספיגת המכסים בידי הרשת בלי להעלות את המחירים לצרכנים.

בתקשורת האמריקנית דיווחו על הפרסום של טראמפ כניסיון להלך אימים על רשת הקמעונאות, המעסיקה הגדולה ביותר בארה"ב. הניו יורק טיימס הגדיר את המתקפה כ"ניסיון להפעיל לחץ" ו"להלך אימים" על ענקית הקמעונאות. הוול סטריט ג'ורנל השתמש במונח "תקף" לתיאור התגובה התקיפה של הנשיא. ברויטרס תוארו הדברים כהוראה בוטה לפיה הרשת צריכה "לאכול את המכסים" במקום להעלות מחירים ללקוחות.

המתקפה מצד הנשיא האמריקני הגיעה לאחר שביום חמישי הזהירו בכירי וולמארט כי החברה תיאלץ להעלות את המחירים בעקבות המכסים שהטיל טראמפ. בשיחת המשקיעים שהתקיימה לאחר פרסום דוחות החברה לרבעון הראשון של השנה הבהיר מנכ"ל וולמארט דאג מקמילון כי בחלק מהמקרים הרשת תשמור על מחירים "למרות לחץ המכסים" - אך הדגיש ש"המכסים הגבוהים יותר יובילו למחירים גבוהים יותר". החברה דיווחה על עלייה של יותר מ-3% במכירות בחנויות בארה"ב, אך נמנעה מלספק תחזית רווח לרבעון הנוכחי, לטענתה בשל חוסר הוודאות סביב מדיניות המכסים.

טראמפ נגד וולמארט (צילום: מתוך Truth Social)
הפרסום של טראמפ ב-Truth Social|צילום: מתוך Truth Social

בריאיון נפרד ל-CNBC שהתקיים באותו יום, אמר מנהל הכספים של וולמארט: "לא ראינו עליות מחירים בסדר גודל כזה ובמהירות כזו בעבר, וזה יוצר סביבה מאתגרת". הוא הוסיף כי הצרכנים עשויים לראות את העלייה במחירים כבר בסוף חודש מאי.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, בחודש שעבר נפגש מנכ"ל וולמארט עם טראמפ כחלק מקבוצה קטנה של מנכ"לים מענף הקמעונאות. בפגישה הזהירו הבכירים הזהירו את הנשיא שהמכסים יובילו למחירים גבוהים יותר לצרכנים האמריקנים.

וולמארט אינה היחידה שמתמודדת עם השלכות המכסים. לפי CNBC, מיקרוסופט הודיעה מוקדם יותר החודש על העלאת מחירים לקונסולות המשחקים Xbox ולחלק מהשלטים. מאטל, יצרנית הברבי, הודיעה על העברת ייצור מסין אך עדיין צופה העלאת מחירים בצעצועים. גם יצרנית הרכב פורד הזהירה בשבוע שעבר שתיאלץ להעלות מחירים בחלק מהמכוניות.

למה וולמארט מלחיצה את טראמפ

עם זאת, העלאות מחירים ספציפית בוולמארט הן בעלות חשיבות מיוחדת - סמלית וכלכלית. ברויטרס תוארה וולמארט כ"סמן לבריאות הצרכנים האמריקנים": 90% מהאוכלוסייה האמריקנית גרה במרחק של פחות מ-16 ק"מ מסניף של החברה. מעבר לכך, וולמארט משפיעה על מחירי המוצרים בארה"ב בכמה דרכים: היא מוכרת ללקוחות במחירים נמוכים, מכריחה חנויות אחרות להוריד מחירים כדי להתחרות בה, ולוחצת על יצרנים וספקים להוריד מחירים.

סניף וולמארט (צילום: רויטרס)
סניף וולמארט (ארכיון)|צילום: רויטרס

כשוולמארט מעלה מחירים, זה מורגש בכל המשק - שורה של מחקרים הראו שלשינויי מחירים ברשת יש "אפקט גל" על חנויות אחרות שממתן את העלאות המחירים.

ניתוח של חברת Dataweave שפורסם בעבר ברויטרס סקר את השפעתה הממתנת של החברה על האינפלציה הכללית בארה"ב. לפי הניתוח, כשוולמארט העלתה מחירים בזמן האינפלציה של 2021–2022, היא עשתה זאת בשיעור נמוך משמעותית מהמתחרים: עלייה של כ-3% לעומת 7%-9% אצל מתחרים - מה שעזר לרסן את האינפלציה במשק. השפעה זו חשובה במיוחד למשפחות עם הכנסה נמוכה.

בתגובה למתקפה של טראמפ, וולמארט חזרה על מחויבותה למחירים נמוכים. דוברת החברה מסרה לניו יורק טיימס: "תמיד עבדנו לשמור על מחירינו נמוכים ככל האפשר ולא נפסיק. נשמור על מחירים נמוכים ככל שנוכל ולכמה זמן שנוכל בהתחשב במציאות של מרווחים קמעונאיים קטנים".

ראיין סוויט, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ אוקספורד אקונומיקס, הסביר לניו יורק טיימס כי העלאת המחירים הייתה צפויה: "זה לא מפתיע שהמכסים יתחילו לדחוף את המחירים למעלה. העסקים אף פעם לא הולכים 'לאכול את כל' העלויות". הוא הוסיף אזהרה ברורה: "זה רק ההתחלה".