מבוכה לשרת התחבורה: המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (שלישי) כי חניון "חנה וסע" במחלף מורשה, חלק מפרויקט הנתיבים המהירים של השרה מירי רגב - לא יוקם בשלב זה. ההחלטה עומדת בניגוד חריף לעמדת משרד התחבורה. במקום ההצעה המקורית, אושרה תוכנית מצומצמת בהרבה לפיה בשלב ראשון יוקם רק חניון במחלף קסם. רק אם תוכח כדאיותו של חניון קסם, תישקל בעתיד הקמתם של חניונים נוספים במחלף מורשה ובמחלף תקווה.
פרויקט הנתיבים המהירים הוא אחד מתוכניות הדגל של משרד התחבורה. מדובר בפרויקט עתיר תקציבים בעלות כוללת של 5 מיליארד שקל. במסגרת התוכנית המקיפה תוכננו חניונים בשפיים (הגדול ביותר), במחלף קסם, במחלף מורשה, במחלף התקווה ובדרום ראשון לציון. בנוסף, תוכננו שלושה מרכזי תחבורה משולבים ("האבים") ליד מחלף קסם, מחלף תקווה ומחלף מורשה.
הרעיון הוא פשוט: נהגים יחנו את רכבם בחניונים וימשיכו לתל אביב בשאטלים חשמליים חינמיים שיסעו בנתיבים ייעודיים. לפי התוכניות, השאטלים היו אמורים לצאת כל שש דקות. "המיזם יאפשר לבעלי הרכב הפרטי להשאיר את רכבם מחוץ לגוש דן העמוס ולהגיע ליעדם בנוחות ובמהירות, תוך הפחתת העומסים", הסבירו במשרד התחבורה.
"החניון יחמיר את בעיות הגודש"
אלא שהיוזמה נתקלה בהתנגדויות מצד ראשי העיר באזור, בהם ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי. אלו חוששים שהמהלך יגביר את התלות ברכב הפרטי - ויחריף את הפקקים. "החניון הזה לא רק שלא יסייע לפתור את בעיות הגודש במרכז הארץ אלא אף יחמיר אותן", כתב כתב חולדאי ברשת החברתית אקס (לשעבר טוויטר). "המהלך הזה יגביר את בעיית הגודש עד לחניון ויפגע בתחבורה הציבורית הקיימת. במקום כ"כ קרוב למרכז המטרופולין זה חסר הגיון".
חולדאי התריע כי "המיקום של החניונים האלה, בדגש על חניון מורשה ותקווה, הוא קרוב מאוד לתל אביב-יפו. המשמעות היא שתושבי כפר סבא, רעננה והשרון יצטרכו לנסוע ברכב פרטי זמן רב מהבית ועד החניון".
יותר ממיליארד שקל מקופת הציבור עומדים לרדת לטמיון. למה? כי מדינת ישראל רוצה להקים חניון חנה וסע ענק ובלתי נחוץ בצומת מורשה. החניון הזה לא רק שלא יסייע לפתור את בעיות הגודש במרכז הארץ אלא אף יחמיר אותן.
— רון חולדאי (@Ron_Huldai) March 9, 2025
עכשיו אסביר.
מחרתיים, ביום שלישי, המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה לדון בהצעה…
לפי חולדאי, "במיקום כל כך קרוב למרכז המטרופולין זה חסר היגיון (...) נסעתם כבר למעלה משעה עד לצומת מורשה, אתם כבר על גבול תל אביב-יפו, לא תמשיכו ברכב כבר עד היעד הסופי? בטח תמשיכו".
חולדאי ביקר גם את היעדר התקדים העולמי: "חניוני חנה וסע בממדים ובמיקומים המוצעים אצלנו בישראל לא קיימים באף מדינה מעבר לים". לטענתו, "גם אם חניון מורשה המתוכנן יתמלא, הוא יצמצם 0.2% בלבד מהיקף התנועה. מספר זניח בהחלט".
ממשרד התחבורה נמסר כי "בניגוד לפרסום, הדרישה של חולדאי הייתה לבטל את חניון מורשה והוועדה החליטה שחניון מורשה לא יבוטל ויוקם כמתוכנן לאוטובוסים. ביחס לרכבים פרטים הנושא ייבחן בשלב מתקדם יותר. כל פרסום אחר הוא הטעייה ועיוות המציאות".