מחירי הנסיעה התחבורה הציבורית צפויים לעלות שוב בסוף החודש בפעם השנייה מתחילת השנה ובפעם השלישית בתוך כשנה. ההתייקרות החדשה צפויה להביא את מחיר הנסיעה באוטובוס עירוני ל-9 שקלים. הזינוק המתמשך במחירים - מ-5.50 שקלים לנסיעה עירונית ערב השבעת הממשלה ועד לרמתם הנוכחית - בולט על רקע סדר העדיפויות שקבעה שרת התחבורה מירי רגב: לנצל את תקציב המשרד לסבסוד רפורמת "צדק תחבורתי" שלה, שמעניקה הנחות רק לאוכלוסיות ספציפיות במקום לטובת כלל הנוסעים.
עוד בנושא ב-N12:
• התקציב להוספת קווי אוטובוס לא נוצל, והממשלה תקצץ בו
• ראשי ערים נגד רגב: "אטימות להשקעה בתחב"ץ בפריפריה"
• האוצר נגד רגב: תקציב התחבורה יוצא במקומות הלא נכונים
במכתב ששלחה אתמול (שני) רגב למשרד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' היא מביעה התנגדות להעלאה הנוספת: "ביום 25 ביוני 2025 צפויה התייקרות של כ-12% בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, זאת בעקבות החלת מנגנון ההצמדה הקבוע בצו הפיקוח על מחירים ושירותים", היא מציינת.
רגב טוענת כי העלאת המחירים "תגרום לנטל נוסף על גב ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית". שרת התחבורה מבקשת מהשר למנוע את עליית המחירים בשעה שמשרדה "משקיע מאמצים רבים בהרחבת המשתמשים בתחבורה הציבורית בין היתר - בהשקת הפעימה השנייה של רפורמת צדק תחבורתי". זאת בשעה שההחלטה להפנות את התקציב לסבסוד הרפורמה במקום הוזלת התעריפים הייתה כולה שלה.
במקביל נחשף השבוע ב"תוכנית חיסכון" כי משרד התחבורה גייס יותר מ-20 משפיענים ומשפיעניות, בהם יעל בר זוהר ומיה דגן, לקמפיין שמקדם את רפורמת צדק תחבורתי של רגב, ובמסווה גם את השרה עצמה. לפי ההערכות, המשפיענים שהשתתפו בקמפיין זכו לתשלום של כ-25 אלף שקל, בלי קשר לשאלה אם הם עצמם משתמשים בכלל בשירותי התחבורה הציבורית. במשרד התחבורה סירבו לחשוף כמה שילם המשרד מתקציבו עבור הקמפיין.

נלחמת את המלחמה הלא נכונה
גם אם רגב אכן רוצה להרחיב את מעגל המשתמשים בתחבורה הציבורית היא נלחמת את המלחמה הלא נכונה. כדי באמת להשיג את המטרה הזו היא צריכה לפנות לקהל אחר מזה שהרפורמה שלה פונה אליה. הוספת קהל משתמשים חדש ייעשה באמצעות עידוד נוסעים לנטוש את הרכב הפרטי לטובת רכבת או אוטובוס. מומחים בתחום טוענים כי מהלך כזה יש לעשות באמצעות שיפור השירות, זמינותו ואמינותו. הכפלת מחירי הנסיעה ללא שיפור ברמת השירות ודאי לא תסייע לכך.
דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שבחן את השפעות רפורמת "צדק תחבורתי" של רגב מחזקים את הביקורת: רק 21% מהמשיבים אמרו שהורדת מחירי התחבורה הציבורית יגרמו להם לנסוע בה יותר - בשעה ש-48% אמרו כי מה שיגרום להם להשתמש יותר בתחבורה ציבורית יהיה שיפור באמינותה.

מעבר לכך, בפורום למאבק בעוני טוענים כי הרפורמה של רגב לא באמת מסייעת לשכבות החלשות: ההנחות לזכאים חלות על מחירים שהולכים ומטפסים - מה שאומר שגם המחיר שהם משלמים עבור הנסיעות עולה משמעותית.
תקציב שיפור השירות לא מנוצל
"הציבור לא יקבל עליית מחירים נוספת בתוך מספר חודשים והממשלה צריכה לעשות הכל כדי לבלום אותה", מסרה מנכ"לית ארגון 15 דקות סיון שמואלוביץ'. "עם זאת, מאז שמחיר הנסיעה עלה הנוסעים מחכים לשיפור בשירות התחבורה הציבורית שלא מגיע. הבעיה המרכזית ברפורמה היא שההשקעה הממשלתית לא צריכה להיות בהוזלת המחירים אלא בשיפור השירות.
"אף שמשרד התחבורה קיבל תקציב של 250 מיליון שקל לתוספות שירות - שאמורות לייעל את תדירות הקווים, להפחית את העומסים ולשפר את זמני ההמתנה - הכסף נותר עד כה על הרצפה ללא שימוש, והתחבורה הציבורית ממשיכה לסבול מאמינות ירודה. עכשיו עוד שוקלים לקצץ כמעט שליש מהתקציב הזה ולהעלות את המחירים פעם נוספת. הציבור לא צריך לשלם יותר, הוא צריך לקבל יותר. תחבורה ציבורית זמינה, תכופה ואמינה היא הדרך לגרום לציבור לבחור בה".