החברות הזרות חוזרות בהדרגה לנתב"ג: חברת התעופה הפולנית לוט (LOT) הודיעה כי תחדש את טיסותיה אל ישראל וממנה ב-1 באוגוסט - מועד בו צפויות לחזור שורה של חברות תעופה זרות שביטלו את פעילותן על רקע המלחמה עם איראן או עוד קודם לכן, לאחר פגיעת הטיל החות'י בנתב"ג בתחילת חודש מאי. יחד עם החברה הפולנית צפויות לחדש את פעילותן גם ארבע מחברות קבוצת לופטהנזה ואייר סיישל - ואולי להזיז משהו בתחרות על המחירים.

 ימים ספורים לפני תחילת חודש אוגוסט ושיא עונת הטיסות, ונראה שגם המחירים בשמיים. ישראלים שביקשו לנצל את חופשת הקיץ להתאווררות ולברוח מהחמסין נתקלו במחירים של מאות ואלפי דולרים לכרטיסי טיסה בחברות המקומיות. אמנם מדובר בכרטיסים אחרונים על הטיסות, אך זאת לאחר ששרת התחבורה מירי רגב התחייבה כי תמנע הפקעות מחירים.

"הודעתי באופן ברור שאם החברות התעופה הישראליות ינצלו את המצב ויעלו מחירים - אפעיל את סמכותי בחוק, ואני אודיע על תקרת מחירים", התחייבה רגב בחודש מאי, ימים ספורים לאחר פגיעת הטיל החות'י בנתב"ג ותחילת גל הביטולים הנוכחי של החברות הזרות.

למרות זאת, לפי נתוני חברת גוליבר מחירים של כרטיסי הטיסה בחברות הישראליות זינקו עד כמעט פי 3 בהשוואה לחודש אוגוסט 2023, ערב המלחמה. מחירו של כרטיס טיסה ממוצע לפריז זינק מ-436 דולר אז ל-1,173 דולר כיום. מחירו של כרטיס ממוצע לקפריסין זינק מ-408 דולר אז ל-692 דולר כיום.

מחירי הטיסות באוגוסט מזנקים (עיצוב: חדשות 12)
עיצוב: חדשות 12

"אם החברות הבין-לאומיות העדיפו בעקבות הקונפליקט עם איראן, להעביר את המטוס הזה עכשיו למקום אחר - הן לא יכולות בין רגע פשוט להעביר את המטוס חזרה לישראל", אומרת עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות ב-FBC. "אם החברות יחזרו ותהיינה פה יותר פעילות, יותר זמינות ויותר תחרות - הציבור הישראלי יהנה בראש ובראשונה".

חזרה הדרגתית של השחקניות הזרות

חברת התעופה האמריקנית יונייטד איירליינס (United) חזרה לטוס לישראל בשבוע שעבר, לאחר שביטלה את פעילותה בנתב"ג לאחר פגיעת הטיל החות'י בשטח הנמל בתחילת חודש מאי. את הקדמת חזרתה של יונייטד לישראל חשפנו לראשונה ב-N12. בשלב זה יונייטד היא החברה האמריקנית הגדולה היחידה שחידשה את טיסותיה לארץ: דלתא צפויה לחזור לארץ ב-1 בספטמבר ועוד לא ידוע מתי אמריקן איירליינס תחדש את פעילותה.

מטוס יונייטד בנתב
מטוס של יונייטד בנתב"ג (ארכיון)|צילום: רשות שדות התעופה

חברת התעופה היוונית אג'יאן (Aegean) חזרה גם היא לטוס לישראל ולהפעיל טיסות לאתונה, כרתים ולרנקה. עם זאת, וחרף ביטול ההגבלות של סוכנות התעופה האירופית, לא כל כך החברות ממהרות לחזור. החברות אייר אינדיה ואייר קנדה הודיעו כי לא יחזרו לנתב"ג לפני חודש אוקטובר. 

ענקית הלואו קוסט איזי ג'ט הודיעה כי היא דוחה את חידוש פעילותה בנתב"ג עד לקיץ 2026. החברה הפסיקה לטוס לישראל עוד באפריל 2024, אחרי המטח האיראני הראשון, ומאז דחתה שוב ושוב את מועד חזרתה. "כדי לספק ללקוחותינו וודאות לגבי לוח הטיסות שלנו לחורף, לא נפעיל יותר טיסות לתל אביב במהלך עונת החורף - עד וכולל 28 במרץ 2026", כתבה החברה בהודעתה. עוד הבהירה כי הלקוחות מקבלים מידע על האפשרויות העומדות בפניהם, הכוללות קבלת החזר כספי או העברה לטיסה חלופית ללא תשלום.

איזי ג'ט (צילום: יח
מטוס של איזי ג'ט|צילום: יח"צ

ענקית הלואו קוסט הונגרית וויז (Wizz) הודיעה על מועדים חדשים לחידוש קווים נוספים שלה אל ישראל וממנה. החברה דיווחה שתחדש את פעילותה בנתב"ג ב-8 באוגוסט עם טיסות ללרנקה ובודפשט. בהמשך הודיעה וויז על מועדי חידוש הפעילות בקווים לאבו דאבי (15.8) ולונדון (22.8), וכן על חידוש הטיסות מנתב"ג אל וינה, מילאנו, רומא, יאשי וסופיה ב-1 בספטמבר. יתר הקווים ישובו לפעול החל ב-15 לספטמבר.

בתחילת יולי החלו חברות התעופה זרות להודיע על מועדי חזרתן לנתב"ג, לאחר שהסוכנות האירופית לבטיחות תעופה הודיעה על הסרת כל המגבלות על טיסה לישראל. חברות רבות הפסיקו לטוס אל ישראל וממנה לאחר פגיעת הטיל החות'י בשטח נתב"ג בתחילת מאי ובהמשך על רקע המלחמה נגד איראן וירי הטילים. ההסרה הצפויה של המגבלות האירופיות נחשפה לראשונה ב"מהדורה המרכזית".

רשימת חברות התעופה הזרות שהודיעו על ביטולים:

  • לוט (LOT): הודיעה על חידוש הטיסות לישראל ב-1 באוגוסט.
  • אייר סיישל (Air Seychelles): ביטלה את הטיסות לישראל עד 1 באוגוסט.
  • לופטהנזה (Lufthansa): צפויה לחדש את הטיסות לישראל אחרי 1 באוגוסט.
  • בריסל איירליינז (Brussels Airlines): צפויה לחדש את הטיסות לישראל אחרי 1 באוגוסט.
  • אוסטריאן (Austrian): צפויה לחדש את הטיסות לישראל אחרי 1 באוגוסט.
  • יורווינגס (Eurowings): צפויה לחדש את הטיסות לישראל אחרי 1 באוגוסט.
  • וויז (Wizz): החלה למכור כרטיסים לקראת חידוש הטיסות ב-8 באוגוסט.
  • איי.טי.איי (ITA): ביטלה את הטיסות לישראל עד 31 באוגוסט.
  • אייר אינדיה (Air India): ביטלה את הטיסות לישראל עד תחילת אוקטובר.
  • דלתא איירליינס (Delta): ביטלה את כל הטיסות לישראל עד 1 בספטמבר.
  • אייר קנדה (Air Canada): האריכה את ביטול הטיסות לישראל עד 9 באוקטובר.
  • בריטיש (British Airways): ביטלה את הטיסות לישראל עד 25 באוקטובר.
  • סוויס (Swiss): ביטלה את כל הטיסות עד 25 באוקטובר.
  • ריינאייר (Ryanair): ביטלה את כל הטיסות לישראל עד 25 באוקטובר.
  • איזיג'ט (EasyJet): ביטלה את הטיסות לישראל עד מרץ 2026.

בנתב"ג נערכים לחידוש הטיסות 

על רקע הסרת המגבלות האירופיות, במשרד התחבורה ורשות שדות התעופה נערכים לגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג, שצפויה להסתכם בכ-1.5 מיליון נוסעים ביולי וכ-1.9 מיליון באוגוסט.

פתיחת מתחם בידוק וצ'ק-אין חדש בטרמינל 3: ב-14 באוגוסט תיחנך רחבה חדשה בטרמינל 3 בשטח כ-3,900 מ"ר. המתחם החדש יכלול עמדות צ'ק-אין, מערכות בידוק ביטחוני חדישות ומשלוח מזוודות. עלות ההקמה: כ-50 מיליון שקל.

פתיחה מחודשת של טרמינל 1: החל מ-3 באוגוסט צפוי טרמינל 1 לחזור לפעילות בין-לאומית, תחילה עם חברות אל על, ארקיע, ישראייר וגאורגיאן איירווייז ובהמשך גם חברת הלואו קוסט וויז אייר וחברות נוספות. לפי הודעת משרד התחבורה, במהלך אוגוסט צפויות לפעול בטרמינל כ-500 טיסות בינלאומיות.