האם בקרוב נוכל להעלות למטוס כבודת יד גדולה יותר, או אפילו טרולי, מבלי לשלם תוספת מחיר מנופחת לכרטיס הטיסה הבסיסי? יוזמה חדשה של הפרלמנט האירופי, שעשתה התקדמות משמעותית לפני מספר ימים, עשויה לשנות לגמרי את חוקי המשחק עבור מיליוני נוסעים בטיסות לאירופה ובתוך היבשת, ולהפסיק את אחת מהתופעות היותר שנואות בענף התעופה: גביית תשלום נוסף עבור כבודת יד והחשש שכבודת היד שלנו גדולה מהמידות המותרות.
> לנוסעים נמאס: חברות התעופה התחילו לגבות כסף על טרולי
חברי הפרלמנט האירופי טוענים כי כבודת יד היא "חלק בלתי נפרד מהנסיעה", ולכן אין סיבה להפריד אותה מהמחיר הבסיסי של כרטיס הטיסה, דבר שקורה בלא מעט חברות בשנים האחרונות. בתוך כך, ועדת התחבורה של הפרלמנט האירופי אישרה תקנות חדשות שיאפשרו לנוסעים לשאת תיקי יד במשקל של עד 7 ק"ג ללא חיובים נוספים בטיסות חברות תעופה אירופיות (של האיחוד האירופי). התיקון, שסוכם בשבוע שעבר (שלישי), יאפשר לנוסעים תיק יד בחינם בנפח של עד 100 ס"מ, לצד פריט אישי קטן יותר שנכנס מתחת למושב שמלפנים.
למרות שזה עדיין לא מעוגן בחוק, מסתמן שהתקנות המוצעות יורחבו לכל הטיסות אל האיחוד האירופי וממנו, כולל קווים בין האיחוד האירופי לבין ישראל. החקיקה דורשת אישור של 55% מהמדינות החברות, המייצגות לפחות 65% מאוכלוסיית האיחוד האירופי -לפני היישום של שינויים אלה. מספר מדינות כבר הביעו את תמיכתן והמובילה שבהן היא ספרד.
נשמע טוב, אז מה הקאץ'?
לצד אנחת הרווחה בעלייה למטוס והיעדר הלחץ בעת דחיסת כבודת היד לתוך "כלובי" המידות בשערי העלייה, גורמים בענף התעופה מזהירים כי יישום התקנות יוביל לעלייה גורפת במחירי כלל כרטיסי הטיסה, וההשפעה תהיה בעיקר על התעריף הבסיסי והזול ביותר - שינוי שישפיע על כלל הנוסעים, בין אם הם מעוניינים לטוס עם טרולי ובין אם לא. המהלך עשוי להשפיע משמעותית על מודל ההכנסות של חברות הלואו-קוסט, אשר מבססות חלק גדול מהכנסותיהן על תוספות שונות מעבר למחיר הבסיסי של הכרטיס. מצד אחד, ייתכן שמחירי הכרטיסים יתייקרו מעט כדי לפצות על האובדן, אך מצד שני הנוסעים ירוויחו שקיפות רבה יותר ויימנעו מהפתעות לא נעימות בתהליך ההזמנה או בשדה התעופה.
בעייתיות נוספת היא במגבלת אחסון המטען שיש במטוס עצמו, שכן אם אפילו 65% מהנוסעים יביאו טרולי אל המטוס, לא יהיה מספיק מקום לאחסן את כולם. הפער בין מספר הנוסעים לבין קיבולת האחסון מציב אתגרים תפעוליים משמעותיים עבור חברות תעופה. כמו כן, העברת מזוודות הטרולי שאין עבורן מספיק מקום עלולה לייצור מורכבויות בעלייה למטוס ועיכובים בהמראות, שכן הנוסעים יתחרו על קיבולת אחסון מוגבלת ביותר.

בנוסף לכל אלה, ועדת התחבורה של האיחוד האירופי אף אישרה צעדים האוסרים על חברות תעופה לגבות חיובים על בחירת מושבים לילדים עד גיל 12. סעיף זה נועד להבטיח שמשפחות יוכלו לשבת יחד מבלי לשאת בעלויות נוספות. צעדי הגנת הצרכן הנוספים הללו מהווים חלק מחבילה רחבה יותר של רפורמות בזכויות נוסעים הנמצאת כעת בבחינה על ידי המדינות החברות באיחוד האירופי.
חשוב להדגיש שבשלב הזה ההחלטה שהתקבלה בפרלמנט האירופי אינה חוק מחייב, וכי מדובר בקריאה ברורה לנציבות האירופית לקדם חקיקה מסודרת שתאסור גביית תשלום עבור כבודת יד בטיסות בכל רחבי האיחוד האירופי. אם המהלך יהפוך לחוק, חברות התעופה יחויבו לשנות את מדיניותן ולכלול את כבודת היד במחיר הבסיסי של כל כרטיס טיסה. לנוסעים הישראלים תהיה גם השפעה מכך, שכן חברות התעופה האירופיות הטסות לישראל יעדכנו את המדיניות גם בטיסות מ/אל נתב"ג, ובהן: וויזאייר, רינאייר, איזי ג'ט, קבוצת לופטהנזה, KLM, אייר פראנס, אאיג'אן ורבות אחרות.
המהלך, אם יתממש, עשוי להוביל מצד אחד לעלייה במחירי הטיסות, אך גם יקל על נוסעים רבים שמאסו בהפתעות כלכליות לא נעימות ובמדיניות הכבודה הלא אחיה בכל אחת מחברות התעופה.