אתר יד 2 הוא הפלטפורמה המובילה בישראל לרכישת רכב משומש, עם היצע רחב של מודעות ונגישות לכמעט כל סוגי המכוניות. אלא שבשבועות האחרונים, רכישת רכב במחיר שפוי באתר הפכה למשימה לא פשוטה בכלל. מודעות שכוללות הצעות אטרקטיביות לרכישת רכב שבעבר הציפו את האתר - הפכו למצרך נדיר. כל זאת בחסות שינוי משמעותי שחולל אתר יד 2 ושלפי עדויות שהגיעו ל"תוכנית חיסכון" פוגע בעיקר בצרכנים הפשוטים.

השינוי הזה משמעותי בעיקר בגלל הכוח הגדול שמחזיק אתר יד 2 בשוק הרכב המשומש. "יד 2 זה מונופול", מעריך דני פרומצ'נקו, לשעבר עורך מגזין אוטו. "הם הרבה יותר מ-50% משוק הלוחות של רכב".

סמנכ"ל מכירות בחברת רכב, שהסכים לדבר בתנאי שנשמור את זהותו בסוד, טוען כי מודעות למכוניות של מוכרים פרטיים כבר כמעט שלא עולות לאתר יד 2. "אדם פרטי שיושב מהבוקר עד הערב לחפש רכב מסוים במחיר הוגן - הוא אפילו לא יודע שאין לו סיכוי, כי המודעות בכלל לא עולות לאתר", הוא אומר. "המודעה ירדה כי סוחר נעל אותה".

מאחורי יובש המודעות למכירת מכוניות פרטיות ביד 2 עומדת תוכנית הציידים היוקרתית של האתר: תמורת סכום של כמה אלפי שקלים בשנה גם אתם תוכלו להצטרף אליה. אם אתם סוחרי רכב - התוכנית הזו היא שתספק לכם את הקלף המנצח. אם אתם בסך הכל מחפשים לקנות רכב פרטי - התוכנית הזו היא המכשול הגדול שעומד ביניכם ובין המכונית. התוצאה היא שרוב מודעות הרכב שמשתמשים רגילים רואים באתר הן עבור מכוניות שהסוחרים לא רצו. לרוב מדובר בכלי רכב שהם פחות אטרקטיביים במצבם או במחירם.

הקלטה של שיחה בין נציג של יד 2 ובין סוחר רכב שמתעניין ברכישת מנוי לתוכנית הציידים חושפת איך באתר עצמו רואים את ההצעה: "מדובר במוצר מאוד מאוד מנצח, זה נקרא צייד רכבים. אין עוד מוצר כזה בעולם, ואני בכוונה לא מגזים. אתה קונה בנק התראות, שבנוי לפי שלוש חבילות: סמול, מדיום ולארג'. אתה ועוד ארבעה סוחרים בלבד מקבלים כל פעם התראה לטלפון, ויש לכם שעה לראות את הרכב שעולה לאתר לפני כולם - כולל לפני הלקוח הפרטי, שזה משנה משחק. אתה תהנה מהמוצר הזה כי בסופו של דבר מה עדיף - תחרות עם 2 מיליון מבקרים ביד2?".

"זה שהסוחרים רואים את המודעות ראשונים, זה בעייתי. יש להם יתרון", אומר פרומצ'נקו. "הלקוח הסופי, ברור שהוא מפסיד כסף כשמצלצלים אליו סוחרים".

העלינו מודעה - וזה מה שקרה

החלטנו לבדוק איך עובדת תוכנית הציידים אם אתם אדם שמחפש למכור רכב. בעת העלאת מודעה למכירת רכב, מערכת אתר יד 2 מציגה למוכר התראה לפיה "המודעה אושרה ותעלה לאתר בעוד 58 דקות. בזמן הזה נעביר אותה לסוכנויות רכב כדי יוכלו לתת לך הצעות. מי יודע, אולי הרכב יימכר עוד לפני שעלה לאתר". מה שרצינו לבחון היא האם ההצעות שנקבל מסוחרי הרכב אכן יהיו טובות יותר מאלו שמקבלים מקונה פרטי.

הצלצול הראשון מקונה פוטנציאלי הגיע פחות מדקה אחרי שהעלינו את המודעה. האדם שהתקשר אלינו טען שהוא אדם פרטי ואמר שהוא "לא רוצה לפספס" - אף שידענו שבשלב זה המודעה פתוחה רק לסוחרים ואפילו שהמודעה באתר יד 2 אומרת את זה במפורש.

אתר יד 2 הודעה מקדימה (צילום: תוכנית חיסכון)
ההתראה שקיבלנו מאתר יד 2|צילום: תוכנית חיסכון

את המתקשר הבא שאלנו אם הגיע אלינו דרך אתר יד 2 או דרך המודעה בפייסבוק - למרות שמעולם לא העלינו מודעה בפייסבוק. הסוחר נפל בפח וטען שהגיע אלינו דרך הרשת החברתית. הוא גם הציע להעביר לנו "דמי רצינות" בגובה 2,000 שקל בלי לראות בכלל את הרכב. "ברור שזה היה סוחר, מי יעשה לך העברה בלי לבדוק את האוטו במכון?", משוכנע פרומצ'נקו.

חיכינו שתחלוף שעה ויתחילו להתקשר אלינו הקונים הפרטיים, כדי לראות אם אפשר לקבל הצעה טובה יותר. התשובה שלא במפתיע, היא כן. כוח המיקוח של הרוכשים הפרטיים מצומצם יותר, והם הסכימו במהירות שנעלה את מחיר הרכב מעבר למה שהיה במודעה. "יש קרטל של השוק ומי שבעצם מחליט מה יהיו המחירים זה קבוצה של סוחרים", טוען סמנכ"ל המכירות.

מאתר יד2 נמסר בתגובה: "השירות מעניק למנוייו קדימות של שעה בחשיפה למודעות חדשות, תחת מגבלות ברורות: כל מודעת נחשפת למנויי השירות בלבד למשך שעת אחת, ולכל היותר ל-4 מנויים. חשוב להדגיש כי השירות פתוח גם ללקוחות פרטיים, ומוצע במספר מסלולים וגמישויות מחיר".