יש לכם סמארטפונים ישנים? יכול להיות שהם לא יפעלו בסוף השנה הזאת. רשתות דור 2-3 צפויות להיסגר לצמיתות ב-31.12.2025, ובחברות הסלולר יש מי שחושש שהציבור אינו מודע לכך והבשורה תנחת עליו כרעם ביום בהיר.
רקע קצר: ביולי 2021 קיבל משרד התקשורת החלטה לסגור את רשתות דור 2-3 הישנות בסלולר, במטרה להפנות משאבי תדרים לרשתות דור 4-5 המתקדמות, לטובת קידמה טכנולוגית והתייעלות. רשתות דור 2 (GSM) ודור 3 (UMTS) הן רשתות ישנות אשר שימשו את הטכנולוגיה הקודמת.
מתווה הסגירה כולל 3 שלבים, כאשר השניים הראשונים כבר קרו. השלב הראשון החל מינואר 2022, במסגרתו נאסר לייבא מסחרית מכשירים התומכים בטכנולוגיות הישנות (כלומר, מותר לייבא רק מכשירים שתומכים בדור 4 בטכנולוגיית VoLTE), והשלב השני החל מיולי 2023, כאשר נאסר על חברות הסלולר לחבר לקוח חדש עם ציוד קצה הפועל בטכנולוגיות ישנות. יחד עם זאת, מנויים שהיו מחוברים לרשת עד אותו יום באמצעות ציוד ישן, ממשיכים לקבל שירות עד סגירת הרשתות לחלוטין בשלב השלישי, שיקרה כאמור ב-31.12.2025.
על פי הערכות, המשמעות של השלב השלישי היא שב-1.1.2026 כמיליון מכשירי סלולר ישנים, המוחזקים בעיקר על ידי חרדים (חלק מהטלפונים הכשרים), מבוגרים, קשי יום, ילדים וכדומה, ינותקו מהרשת ויפסיקו לקבל שירות סלולר, אלא אם יחליפו עד אז למכשירים חדשים.
בחברות התקשורת יש הטוענים כי סגירת הרשתות בארצות אחרות בעולם (ארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, יפן ועוד) יצרה כאוס של ממש, ולמרות כל האזהרות, האוכלוסיות הופתעו ביום הסגירה וחלו שיבושים רבים.

עד כה על פי החוק, חברות הסלולר היו מוגבלות מאוד ביכולת שלהן ליידע את הציבור על השינוי המתקרב ויכלו לעשות זאת רק בחשבונית החודשית אחת לשנה, ובאמצעות הודעה קולית ומסרון – אחת לשישה חודשים בלבד.
בתחילת חודש אפריל הנוכחי שינה משרד התקשורת את הנהלים, בעקבות פניות מצד חברות הסלולר שביקשו לאפשר להם ליידע מנויים בתכיפות גבוהה יותר ובאמצעים נוספים. במסגרת זאת, נקבע כי החברות יכולות ליידע את הציבור באמצעים שונים בדבר הסגירה המתקרבת של רשתות דור 2 ו-3 בסוף השנה, ובכלל זאת דרך קמפיינים באינטרנט, באמצעי תקשורת אחרים, ברשתות חברתיות, בשלטי חוצות ונקודות מכירה, ובכל אמצעי שימצאו לנכון.
בנוסף, החברות יכולות ליידע את הלקוחות בדואר, כחלק מהחשבונית החודשית, או בשיחות מטורגטות, כפי שימצא המפעיל לנכון, ובתדירות גבוהה יותר ממה שנקבע בהוראות. ניתן לעשות זאת גם באמצעות הודעה קולית ומסרון, בהודעת פלאש סמס, בהודעה קולית קצרה למנויי היעד או בשיחה טלפונית יזומה למנויים. חברות הסלולר אף רשאיות להציע למנויים "הצעות אטרקטיביות" להחלפת המכשירים בכאלו שיתמכו בדורות החדשים.
על אף התנאים המקלים, על פי גורמים מחברות הסלולר ישנה ציפייה שמשרד התקשורת, שיזם את המהלך, ירים במקביל קמפיין משלו להעברת המסרים האלו לציבור.
איך תדעו אם המכשיר שלכם שייך לדור 2 או דור 3?
אם המכשיר שלכם ישן, כנראה שכבר קיבלתם התרעות מחברת הסלולר שלכם, ובתקופה הקרובה אתם תשמעו מהם יותר באמצעים שונים כאמור. אבל אם תרצו לוודא, היכנסו לאתרי החברות השונות וחפשו ברשימה אם הטלפון שלכם תומך בטכנולוגיות דור 4 ומעלה. באתר פלאפון, למשל, ניתן למצוא את הדגמים של דור 3 שלא יפעלו ב-1.1.26, והם תקפים גם לשאר החברות.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה:
"מטרת המהלך היא לשפר את תשתיות הסלולר בישראל באמצעות ייעול המשאבים בדרך של סגירת דורות ישנים לצורך קידום דורות מתקדמים. התהליך המדובר הינו ממושך והדרגתי, והוא נפרס על פני מספר שנים.
התהליך החל ביוני 2021 עם פירסום החלטת שר התקשורת בנושא. מאז התבצעו מספר פעולות, כגון הטלת מגבלות על ייבוא ציוד ישן ואיסור על חיבור של ציוד ישן לרשתות.
מתחילת השנה החלו חברות הסלולר בעידכון הציבור וכל הגורמים המושפעים בדבר סגירת רשתות הסלולר הישנות, דורות 2 ו-3, בסוף שנת 2025 והצורך בהיערכות מקדימה.
חברות הסלולר מחויבות לשלוח הודעות לכלל המנויים עם טלפונים ישנים, הן באמצעות שליחת SMS (ולכשרים הודעה קולית) והן באמצעות החשבונית החודשית (אחת לשנה).
יתרה מכך, החברות רשאיות לפעול בדרכים נוספות כגון שליחת הודעות פלאש-סמס, ולהציע הצעות אטרקטיביות להחלפת מכשירים ורכישת מסלולים חדשים ומגוונים ללקוחות.
באתרי האינטרנט של החברות קיים כבר דף נחיתה בו מופיע כל המידע הנחוץ אודות סגירת הדורות הישנים. בהמשך כוונתנו היא להקים מנוע חיפוש בכל חברה שיסייע ללקוחות לבדוק האם יצטרכו להחליף מכשיר.
בנוסף, החברות עומדות בקשר רציף עם הלקוחות העסקיים שלהם בעלי ציוד M2M על מנת להיערך להחלפת ציוד הקצה שלהם.
יתרה מכך, משרד התקשורת עדכן את משרדי ממשלה וגורמים נוספים כמו מד"א, פקע"ר, איחוד הצלה, רכבת, שב"ס, משטרה, רשות הטבע והגנים, השלטון המקומי, רח"ל בדבר הצורך בהיערכות לסגירת הרשתות".