האיחוד האירופי הרחיב את רשימת הבטיחות האווירית שלו וכולל כעת ב"רשימה השחורה" 169 חברות תעופה שנאסר עליהן לפעול במרחב האווירי של האיחוד האירופי. חברות חדשות נוספו משתי מדינות: סורינאם וטנזניה עקב כשלים קריטיים בפיקוח על בטיחות.
העדכון האחרון, שפורסם לאחר פגישה של ועדת הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי בבריסל, מסמן עלייה משמעותית מ-129 חברות התעופה הרשומות בדצמבר 2024. ההחלטה אושרה פה אחד על ידי הוועדה, בתמיכת סוכנות הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי (EASA), ובגיבוי ועדת התחבורה של הפרלמנט האירופי.

>> דווקא עכשיו: חברת SAS הסקנדינבית הודיעה על חזרה לארץ אחרי 9 שנים
לפי הנציבות האירופית, בדיקות טכניות מפורטות גילו כי רשויות התעופה בסורינאם ובטנזניה לא עמדו בתקני פיקוח בטיחות בין-לאומיים. הבעיות כללו חוסר בכוח אדם מוסמך, נהלים רגולטוריים לא יעילים ואי עמידה בדרישות בטיחות תעופה גלובליות. האיסור משפיע על כל חברות התעופה המוסמכות במדינות אלו, כולל חברות התעופה הלאומיות סורינאם איירווייז ואייר טנזניה. ההחלטה כבר עוררה שיבושים תפעוליים, כאשר סורינאם איירווייז השעתה את הנתיבים לגיאנה הצרפתית שבדרום אמריקה, טריטוריה שבשליטת צרפת ולמעשה חלק משטח האיחוד האירופי.

רשימת הבטיחות האווירית של האיחוד האירופי, המכונה לעתים קרובות "הרשימה השחורה", נבדקת באופן קבוע כדי לשמור על תקני הבטיחות הגבוהים ביותר עבור נוסעים בתוך המרחב האווירי של האיחוד האירופי. הרשימה כוללת כעת 142 חברות תעופה מ-17 מדינות שבהן התגלו ליקויי פיקוח רגולטוריים מערכתיים, ו-22 חברות תעופה רוסיות שפעולתן אסורה בעיקר בשל הפעלת מטוסים עם תעודות לא חוקיות. חמש חברות נוספות גם ברשימה: אייר זימבבואה, אוויור איירליינס (ונצואלה), איראן אסמן איירליינס, פליי בגדאד ועיראקי איירווייז. בנוסף, איראן אייר ואייר קוריו מצפון קוריאה נשארות כפופות למגבלות מבצעיות, המאפשרות להן להפעיל רק סוגי מטוסים ספציפיים בתוך האיחוד האירופי בתנאים מחמירים.
כלי למודעות נוסעים ואחריות חברת התעופה
נציב האיחוד האירופי לתחבורה ותיירות, אפוסטולו ציציקוסטאס, אישר כי בטיחות הנוסעים היא בראש סדר העדיפויות של האיחוד האירופי במדיניות התעופה. הוא הדגיש כי האיחוד האירופי נותר מחויב לסייע למדינות בטיפול בליקויים בטיחותיים שזוהו, והצהיר: "אנו מפצירים בסורינאם ובטנזניה לנקוט באמצעי תיקון מיידיים. האיחוד האירופי מוכן לתמוך במאמציהן לעמידה בתקני בטיחות בין-לאומיים".

ההערכות של הנציבות האירופית מבוססות על מגוון רחב של מקורות, כולל דוחות מארגון התעופה האזרחית הבינלאומית (ICAO), מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב (FAA), תוכנית הערכת הבטיחות של מטוסים זרים (SAFA), וממצאים ממדינות החברות באיחוד האירופי. גורמים כמו המצב הטכני של ציים, העמידות הפיננסית של חברות התעופה, הכשרת צוותים, ואמינות רשויות התעופה הלאומיות, כולם משפיעים על הכללת חברת התעופה ברשימה.
חברות התעופה שפעולתן אסורה באיחוד אינן מודרות לצמיתות. הן יכולות לבקש הערכה מחדש על ידי הוכחת עמידה בתקנים בין-לאומיים ועבודה צמודה עם רשויות בטיחות תעופה באיחוד האירופי. עם זאת, כדי לצאת מהרשימה נדרשת שקיפות ושיפורים מאומתים בפיקוח על הבטיחות.