על פי הערכות גולדמן זאקס, כלכלת היוצרים בארה"ב מוערכת בשווי של 250 מיליארד דולר – וצפויה להכפיל את עצמה עד שנת 2027. גם בישראל כבר התרגלנו לקבל המלצות מיוצרי תוכן או משפיענים, בעלי עשרות עד מאות אלפי עוקבים, אך מה לגבי תוכן שנוצר בידי גולשים אנונימיים (UGC - user-generated content)?

דוח של The Influencer Marketing Factory שפורסם באוקטובר 2024 מראה כי 79% מהצרכנים ברחבי העולם מדווחים כי תוכן שנוצר על ידי משתמשים משפיע על החלטות הקנייה שלהם יותר מאשר פוסטים של משפיענים, ו־84% מהם אף מגדירים אותו כ"מאוד מועיל" ברגע האמת.

על רקע זה, הקימו דולב משה, עמית שטרית, לי מאיירס ואדיר כהן את פלטפורמת dipy שמחברת בין יוצרי UGC למותגים וסוכנויות, כאשר לדבריהם מאז הקמתה באוגוסט 2024 הצטרפו כבר קרוב ל-600 יוצרי תוכן ישראלים ועשרות מותגים שכבר משתמשים בה, כמו יוניליוור, דוקטור גב, סמסונג ועוד.

משה מספר כי למאגר יכול להצטרף "כל אחד שמעוניין להמליץ על מוצרים ושירותים, מבין את השפה של הסושיאל וידאו ובעל יכולות צילום ועריכה במובייל". הוא יצטרך להעלות 3-4 דוגמאות, הפרופיל יעבור לאישור המערכת, כאשר יש עדיפות ליוצרי UGC מנוסים. "אנחנו לא דורשים רף מסוים של עוקבים, ואפילו לא עמודי סושיאל פעילים", מבהיר משה. "אכפת לנו רק מהיכולת לספר סיפור יצירתי, לצלם ולערוך תוכן אותנטי שמותגים, ארגונים ועסקים יכולים להשתמש בו ברשתות החברתיות וכחלופה קריאטיבית לקמפיינים ממומנים".

ההצטרפות היא חינמית עבור היוצרים, המותגים וסוכנויות הפרסום, כאשר המודל העסקי הוא שהלקוח משלם עמלה שמגולמת במחיר היוצרים, כאשר הוא מחליט לשכור את שירותיהם. "בקרוב, כמו בכל מרקטפלייס (יד 2, וולט, מדלן ודומיהם) נאפשר ליוצרים פיצ'רים מתקדמים כמו מיקומי פרימיום וחשיפה להצעות שוות במיוחד ממותגים", אומר משה.

משה מספר כי רוב יוצרי התוכן במאגר הם לא מוכרים. "היופי ב-UGC הוא שהוא מבוסס על אנשים אמיתיים, אנונימיים, שיודעים לכתוב, לצלם ולערוך. זו דמוקרטיזציה של תחום יצירת התוכן, אחרי שנים שזה היה 'גן סגור' הוצאנו אותו מהמונופול של משפיעני הרשת והפכנו אותו לנגיש", הוא אומר.




וכמה זה עולה?
משה: "המחירים שלנו שקופים לגמרי וכך גם זכויות השימוש. בין אם מדובר בעסק קטן ובין אם במותג ענק, המחיר לסרטון סטנדרטי באורך של 15, 30 או 60 שניות הוא 599+מע"מ, כולל 2 סבבי תיקונים וזכויות שימוש של 8 חודשים".

בנוסף, ישנן חבילות שונות שמוצעות באתר כאשר חבילה בסיסית עולה 3,600 שקלים, ללא מע"מ, וחבילת הפרימיום עולה 15,300 שקלים ללא מע"מ.

לדברי משה, רוב הלקוחות בדיפי משתמשים בתוכן לקמפיינים ופעילויות סושיאל באינסטגרם, טיקטוק, וכן, גם פייסבוק. "אנחנו רואים לאחרונה עליה בפופולריות השימוש ב-UGC גם בתוך אתרי אי-קומרס, כ-Social Proof או כסרטוני הדרכה קצרים באפליקציות", משה מוסיף.

מי המתחרים שלכם?

משה: "כיום, אין בישראל פלטפורמת UGC בעברית, שמאפשרת לגשת בחינם למרקטפלייס של מאות יוצרים במקום אחד, עם תיקי עבודות ואפשרות בחירה לפי ניסיון, דירוגים, גיל, מגדר ותחומי התמחות.
המתחרים בישראל הם חברות הפקה קטנות שעוסקות ב-UGC, או פלטפורמות משפיענים מורכבות, שגובות דמי מנוי גבוהים ובנויות בעיקר עבור אינפלואנסרים פופולריים".

מייסדי dipy  (צילום: פרטי)
דולב משה, עמית שטרית, לי מאיירס ואדיר כהן, מייסדי dipy |צילום: פרטי

למה אתם חושבים שתוכן גולשים עדיף על פני שימוש במשפיענים? בסך הכול גם להם משלמים.

"מספר סקרים שנערכו בעולם סביב הנושא הוכיחו ש-UGC נתפס כמהימן יותר, בעיקר בקרב קהל צעיר.
בשנים האחרונות יש תנועה שלמה בטיקטוק תחת ההאשטג hashtag#deinfluencing שמתנגדת להערצת הלייפסטייל, הגישה והסגנון שבהם משפיענים מגישים תוכן פרסומי.

"יוצרי UGC נראים ונתפסים לעתים כאנשים אותנטיים יותר, אמיתיים יותר, הן במגוון שלהם: מראה, גיל, מצב כלכלי, נקודת מבט ועד לצורת ההגשה של התוכן, הסגנון והשפה שלרוב יותר אותנטיים ופחות ממוקצעים. מה שהיה נתפס בעבר כחסרון נתפס היום כיתרון. זה מרגיש כמו שכן או חבר שמודד, מתנסה וממליץ לך על מוצר או שירות. לצרכנים אין בעיה עם קידום או פרסום של מוצרים, שירותים או אפליקציות - להפך, העניין הוא הדרך".