ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חה”כ צביקה פוגל שמאפשרת לממשלה חדשה לפטר ב-100 ימים הראשונים לכהונתה כל אחד מבעלי התפקידים הבכירים במדינה, ובהם היועמ"שית, לאחר שכל השרים תמכו בקידומה והסבירו שמדובר בצעד חשוב בדרך להחזרת המשילות בדומה למה שקורה בארה"ב. 

בהקלטות שנשמעו בדיון נשמעים כמה מהשרים לועגים לגיל לימון (המשנה ליועמ"ש לממשלה בהרב-מיארה) או תוקפים אותו, ולימון מנגד מזהיר: "לא יהיו זכויות אדם, לא תהיה דמוקרטיה". בנוסף, נחשפו ציטוטים בנוגע להחרגת הרמטכ"ל, והיו שרים שטענו כי "לא יכול להיות שלא יהיה אפשרי לפטר".

ההקלטות והציטוטים מהישיבה

השר עמיחי שיקלי: "מהי עצמאות, מה היכולת של אומה לבחור את נציגיה עם שאר של נציגים וגם את הווקטור שלה... מה זה אומר עצמאות? כשאתה אומר עצמאות, אנחנו לא מדברים על דמוקרטיה, לא?"

המשנה ליועמ"ש גיל לימון: "האומה, העם, הריבון, בוחר את נציגיו בבחירות. אתם השרים, כחברי הממשלה יש לכם סמכויות, והן יוצאות לפועל בחלק מהמקרים באמצעות בעלי תפקידים בכירים. מפכ"ל המשטרה למשל, יש פסיקה גם של בג"ץ מהעת האחרונה שהשר בן גביר רואה בה כהצלחה וניצחון, אז בבקשה ליישם אותה".

המשנה ליועמ"ש לימון: "פסיקת בג"ץ הזאת מדברת על העצמאות של המפכ"ל, כשהוא מחליט איזה הפגנה לטפל בה ואיזה כוח להפעיל, ואין 'בלי לעצור', הוא לא יכול להיות פוליטי, אחרת לא יהיו זכויות אדם, אחרת זו לא תהיה דמוקרטיה, זה לא יעזור לנו שהבחירות יהיו פעם בארבע שנים, אם המפכ"ל עושה מה שהם... הוא פוליטי, ואם הרמטכ"ל - הוא פוליטי, ואם היועמ"שית לממשלה, היא פוליטית. זו לא תהיה דמוקרטיה".

ישראל כ
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, שלמה קרעי, יריב לוין|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר שלמה קרעי: "אם היועצת המשפטית לממשלה היא זו שתגיד לאיזה הפגנה, מה לאכוף ומה לעשות, שיועצת המשפטית לממשלה תעשה את האכיפה הבררנית, שהיא לא נגמרת בכלל? עדיף חוקים יותר. הוא סומך עלינו, פחות סומך עליכם. אנחנו גם לא נעשה... כמו שאתה נקי כפיים ומתנהל כחוק, גם אנחנו נעשה את אותו הדבר. רק שאנחנו... בוחנים אותנו על חוק, זה משחק".

המשנה ליועמ"ש לימון: זה לא עניין, זה לא קשור אל האישי. זה גם לא עניין אישי, זה עניין מוסדי. הקליטה המוסדית היא שהרמטכ"ל, המפכ"ל, תקציב השב"כ, ראש השב"כ, תקציב הממשלה, נציב שירות המדינה, ראש אגף התקציבים, הם עצמאיים במילוי תפקידם. הם מבצעים את מדיניות הממשלה, אבל הם עצמאיים והצעת החוק הזאת נתפסת פוליטית".

השר יריב לוין: "תן לי דוגמה למדינה אחת שבה ליועץ המשפטי לממשלה יש סמכויות כמו שיש כאן, פועל בצורה שבה אתם פועלים, נבחר בדרך שבה היועץ נבחר אצלנו, לא מאפשרים להחליף אותו כפי שאתם מאפשרים. תנקוב בבקשה בשמה של מדינה דמוקרטית אחת בעולם שיש בה דבר כזה. אחת".

סוגיית החרגת הרמטכ"ל מהבכירים שיוחלפו

השר איתמר בן גביר אמר: "לא יכול להיות שאי אפשר לפטר את אחד ממבצעי התפקידים הבכירים אם יש נתק בינו לבין השר הממונה עליו. בסוף צריך הרמוניה בין שר לרמטכ"ל או מפכ"ל. ההרמוניה היא קריטית להצלחה לטובת עם ישראל. כאשר יש הרמוניה, למשל ביני לבין נציב שב"ס או מפכ"ל המשטרה, יש הצלחות גדולות שכולכם רואים".

השר קרעי: "הצעת החוק חשובה. צריך להרחיב אותה לעוד תפקידים. מהממשלה הבאה העם יאמר את דברו – הכי לגיטימי שיש". 

השר שיקלי: “מדובר בהצעת חוק אחת החשובות שראיתי. צריך לעשות הכל כדי לדחוף אותה.”

השר לוין: “אם הממשלה יורשת את אחד התפקידים הבכירים והיא לא מסתדרת איתו, הלך עליה ועל הציבור. הצעת החוק מאוזנת מאוד ואפילו עם מגבלות גדולות מידי. כל הטענות של היועצת לפוליטיזציה הם סיסמאות, והדבר היחיד שיש מאחוריהן זה של אנשים שהפסידו בבחירות ולא מרוצים מהתוצאה, וכל מה שהם עושים זה לסנדל את הממשלה, למנוע ממה לעבוד. יש לנו מפכ"ל ושב"ס שמונו על ידי הממשלה נוכחית, ואין שום פוליטיזציה. ולעומת זאת יש את היועצת שמונתה בידי הממשלה הקודמת, והיא תוקעת את עבודת הממשלה ועושה פוליטיקה. הצעת החוק הזו באה לתקן את המצב הזה.”

השר זאב אלקין: "הצעה חשובה, אבל הייתי עושה הפרדה בין משרות בכירות רגילות למשרות ביטחוניות”.