הבית הלבן תקף בחריפות את אמזון על כוונתה להציג לצרכנים את עלות המכסים שהטיל הנשיא דונלד טראמפ על מוצרים. "זהו צעד עוין ופוליטי מצד אמזון", אמרה דוברת הבית הלבן קרוליין ליוויט במסיבת עיתונאים היום (ג').

"מדוע אמזון לא עשתה זאת כשממשל ביידן העלה את האינפלציה לרמה הגבוהה ביותר ב-40 שנה?", הוסיפה ליוויט בטון נחרץ. "זו סיבה נוספת מדוע אמריקאים צריכים לקנות מוצרים אמריקאים", הוסיפה, על פי CNBC.

במהלך המסיבה, ליוויט הניפה תדפיס של כתבה מסוכנות הידיעות רויטרס מדצמבר 2021, המתארת כיצד אמזון נענתה לדרישת הממשל הסיני להסיר ביקורות של לקוחות ודירוגים מספר של נאומים וכתבים של נשיא סין שי ג'ינפינג. "זה לא מפתיע", אמרה ליוויט, "אמזון שיתפה פעולה עם זרוע תעמולה סינית".

אמזון הגיבה וניסתה למתן את הדיווחים. "הצוות המנהל את חנות 'אמזון האול' שוקל להציג את עלויות הייבוא על מוצרים מסוימים. מעולם לא הייתה כוונה להציג זאת באתר הראשי ושום דבר לא יושם בפועל", אמר דובר החברה ל-CNBC.

הדיווח הראשוני מאתר החדשות Punchbowl טען כי ענקית המסחר המקוון תציג בקרוב את עלות המכסים האמריקאים לצד המחיר הכולל של המוצר. בעקבות הדיווח והתגובה החריפה מהבית הלבן, מניות אמזון ירדו בכ-2% במסחר המוקדם, לפי סוכנות הידיעות בלומברג.

שר האוצר סקוט בסנט, שהשתתף אף הוא במסיבת העיתונאים, טען כי הצעד להדגיש את עלות המכסים אינו הוגן כאשר עלויות של מדיניות שיושמה על ידי ממשלים קודמים - כולל רגולציה - אינן מוצגות. "המס הגדול על הצרכנים שעובר בלתי מורגש הוא רגולציה או דה-רגולציה, ואנו מבצעים דה-רגולציה ומורידים את זה", אמר בסנט.

אמזון אינה הקמעונאית הראשונה המדגישה את השפעת המכסים החדשים. חברות האופנה הסיניות Shein ו-Temu כבר הוסיפו תוספות משמעותיות למחירים. Temu כוללת כעת בחשבון שורה המציגה "דמי ייבוא" המוסיפים כ-145% לכל פריט.

התגובה החריפה מהבית הלבן עשויה לסמן קרע מתפתח בין טראמפ לג'ף בזוס, מייסד אמזון. בזוס התקרב לנשיא הרפובליקני מאז זכייתו בבחירות 2024, תרם מיליון דולר לטקס ההשבעה של טראמפ והשתתף בו.

כאשר נשאלה אם בזוס "עדיין תומך בטראמפ", השיבה ליוויט: "לא אדבר על היחסים של הנשיא עם ג'ף בזוס, אבל אומר לכם שזהו בהחלט צעד עוין ופוליטי מצד אמזון".

עסקיה של אמזון נמצאים תחת לחץ בעקבות תוכניות המכסים של טראמפ - במיוחד המכס של 145% על סין, שממנה מגיעים עד 70% ממוצרי אמזון, לפי חברת ניירות הערך וודבאש (Wedbush Securities). סוחרים באמזון כבר החלו להעלות מחירים על מגוון רחב של מוצרים בתגובה למכסים, והחברה החלה לשלוח הודעות למוכרים כדי לבדוק את ההשפעה של סדר היום של טראמפ.

על פי שפורסם השבוע ברשת  CNN 59% מהציבור מאמינים שמדיניות טראמפ הרעה את הכלכלה, ו-60% סבורים שמאמציו העלו את יוקר המחיה שלהם. כמעט 70% מהנשאלים מאמינים כי מיתון כלכלי צפוי במידה מסוימת בשנה הקרובה..

אמזון צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות ביום חמישי לאחר סגירת המסחר, כאשר מניותיה ירדו ביותר מ-20% משיא שנרשם בפברואר.