תחקיר הקופסה השחורה של התרסקות מטוס הדרימליינר של חברת "אייר אינדיה" באחמדאבאד בהודו לפני יותר מחודש, קבע שהסיבה להתרסקות הייתה כיבוי מתגי הדלק בידי הטייס הראשי, כך לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
המטוס התרסק סמוך לנמל התעופה באחמדאבאד שבהודו, ורק אחד מתוך 242 הנוסעים ואנשי הצוות שרד את ההתרסקות. לפי דיווחים בכלי התקשורת המקומיים ביום ההתרסקות, האות מהמטוס אבד שניות לאחר ההמראה, כאשר הגיע לגובה של 625 רגל. את ההתרסקות שרד כאמור רק נוסע אחד. מתיעוד שפורסם מהזירה, הוא נראה נלקח על ידי כוחות חירום, כשהוא צועד על רגליו וללא פגע משמעותי ניכר לעין.

הטייס הבכיר נשמע מופתע ומבוהל
לפי הקלטות שהוצאו מהקופסה השחורה, מי שהטיס את המטוס בפועל היה טייס המשנה, קליב קונדר, בן 32 בלבד. במהלך ההמראה, קונדר נשמע שואל את סבהרוואל מדוע כיבה את המתגים - וזה לפי הדיווחים, נשמע מופתע ומבוהל. טייס המשנה, לעומתו, שמר על קור רוח.
דוח הביניים שפרסמה בשבוע שעבר לשכת חקירת תאונות האוויר בהודו, ציין כי אחד הטייסים שאל את השני מדוע כיבה את המתגים - והאחר הכחיש כי עשה זאת. כעת, מומחי תעופה ומקורות בחקירה סבורים כי הדוח מעיד בעקיפין שהפעולה בוצעה בידי הקברניט. הדוח לא קבע אם מדובר בטעות או בפעולה מכוונת, וגם לא שלל תקלה טכנית או כשל תחזוקתי.

טייסים אמריקנים אמרו כי בשלב ההמראה, כשהמטוס באוויר, תשומת הלב של הטייס מוקדשת להיגוי. המשמעות: אם אכן המתגים כובו באותו זמן, מי שעשה זאת כנראה היה הטייס הבכיר, שלא עסק בהיגוי בשלב ההמראה.
"התחקיר לא הצביע על שום דבר חריג בהמראה שיכול היה להצדיק פעולה חריגה או מצוקה", אמר בן ברמן, בכיר לשעבר במועצת הבטיחות הלאומית לתעבורה בארצות הברית, וציין: "זה היה צריך להיות רגע שגרתי - המראה וקיפול הגלגלים, כמו תמיד".
האפשרות שתיפתח חקירה פלילית
על רקע הממצאים שעולים מהדוח, ישנם גורמים רשמיים בארצות הברית שסבורים שאם ההתרסקות הייתה מתרחשת בשטח אמריקני, ייתכן שהנושא היה נבדק במישור הפלילי - כפי שנעשה במקרים שבהם עולה חשד לפעולה מכוונת ולא רק תקלה בטיחותית. במקרים דומים בארצות הברית, נהוג לערב גם את ה-FBI.
עם זאת, נכון לעכשיו הרשויות בהודו לא קבעו מסקנות חד-משמעיות, ולא פוסלות תרחישים אחרים. מהדוח עולה שלא רק מומחי תעופה לוקחים חלק בחקירה, אלא גם רופאים ופסיכולוגים - זאת בניסיון להבין את המניעים האפשריים של הצוות.
הטייס הבכיר: אדם שקט ומופנם
הקברניט סומיט סבהרוואל, בן 56, תואר על ידי חברים ושכנים כאדם מופנם, שלא שתה אלכוהול ושמר על אורח חיים צנוע במיוחד. הוא טיפל במסירות באביו החולה, בכיר לשעבר במשרד התחבורה ההודי, שלדבריהם היווה עבורו השראה לבחירה בקריירת תעופה.
חברו לספסל הלימודים בבית הספר לטיסה קפיל קוהאל סיפר: "הוא היה מאוד שקט, בקושי שמעת אותו מדבר. בחדר שלו היו רק שתי חולצות, שני זוגות נעליים ותיק אחד - מינימליסט עד הסוף". לדברי קוהאל, סבהרוואל אהב ללמד ודאג לסטודנטים הצעירים ממנו. "הוא היה ילד מהמעמד הבינוני שחלם לעוף", תיאר.
קליב קונדר, טייס המשנה, היה בן 32 במותו. מאז שהיה ילד חלם לטוס, בהשראת אימו, דיילת ותיקה ב"אייר אינדיה". בגיל 19 נסע לפלורידה ללמוד טיסה וקיבל רישיון טיס מסחרי בארצות הברית. לאחר הכשרות נוספות בהודו ובבחריין, הצטרף ל"אייר אינדיה" ב-2017.
הקלטות הקופסה השחורה
ההקלטות מתוך תא הטייס נמצאות בידי הרשויות בהודו, ונחשבות לחלק הקריטי בפענוח הדקות האחרונות של הטיסה. יו"ר מועצת הבטיחות האמריקנית, ג'ניפר הומנדי, עודכנה באופן אישי בפרטי החקירה, כולל הקלטות הקול ונתוני הטיסה. "המטרה שלנו היא להבין מהר אם יש סכנה בטיחותית מיידית לציבור הנוסעים", אמרה.
בינתיים, בואינג, יצרנית המטוס, ו-GE, יצרנית המנועים, טרם הוציאו הנחיות בטיחות חדשות למפעילי מטוסי 787. החקירה ממשיכה להתנהל בשיתוף רשויות התעופה של הודו וארצות הברית, ועשויה להימשך חודשים רבים.