"דחף לא הושג... נופלים... מיידיי! מיידיי! מיידיי!" אלו היו המילים האחרונות והמצמררות ששידר קפטן סומיט סבהרוואל, הטייס של טיסת אייר אינדיה AI171, רגע לפני שמטוס הבואינג דרימליינר 787-8 התרסק לתוך אזור צפוף באחמדאבאד והרג 279 בני אדם.
הטיסה שהייתה אמורה להגיע לנמל התעופה גטוויק בלונדון, המריאה מנמל התעופה הבין-לאומי Sardar Vallabhbhai Patel בשעה 13:39 ביום חמישי, 12 ביוני, אך המטוס הגיע לגובה של 650 רגל בלבד לפני שהחל לאבד גובה במהירות. קריאת הסיוע נשלחה לבקרי התנועה האווירית פחות מדקה לאחר ההמראה, ובזמן שאלה ניסו להגיב המטוס כבר התרסק לתוך מעונות סטודנטים לרפואה בעיר, שני קילומטרים בלבד מהמסלול.
בהתרסקות נהרגו 242 אנשים במטוס: 227 נוסעים ו-15 אנשי צוות, ועוד 37 אנשים על הקרקע, כולל סטודנטים, צוות רפואי ואנשים ששהו בסמוך. הניצול היחיד, האזרח הבריטי וישוואש קומאר ראמש שיצא מהתאונה המחרידה כמעט ללא פגע, מטופל בבית החולים האזרחי אחמדאבאד וצפוי להחלים לחלוטין בקרוב. בין הקורבנות היו משפחות שלמות, וקרובי משפחה מרחבי הודו ומחוצה לה התאספו בבית החולים האזרחי בדרישה לזיהוי מהיר יותר ושחרור שרידיהם של אהוביהם.
Looking at this footage, it's almost impossible to know why this Air India Boeing 787-8 Dreamliner crashed with 242 souls onboard. The pilots managed to put in a mayday call, which means they knew they had a problem almost immediately after take-off. pic.twitter.com/V6yCpGY3wQ
נכון לרגע זה רק 11 מהקורבנות זוהו באמצעות התאמת DNA, ורק שלוש קבוצות של שרידים נמסרו למשפחות. גורמים רפואיים אומרים כי קורבנות רבים נחרכו קשות או שמצבם היה קשה מדי, מה שהופך את הזיהוי לתהליך מורכב. "אנחנו מתמודדים עם מאות דגימות DNA", אומר ראג'ניש פאטל, מפקח רפואי בבית החולים. "צריך לאמת כל אחת מהן מול רשימה של מאות קורבנות וזה כמובן לוקח זמן".
מה למעשה השתבש בטיסה?
בעוד שהסיבה הרשמית להתרסקות עדיין לא ברורה לגמרי, ראיות מוקדמות מצביעות על כשל אפשרי בדחף במהלך ההמראה. על פי הדיווחים, צילומי המעקב מציגים נסיעה ארוכה במיוחד על מסלול ההמראה, כאשר המטוס חצה כמעט את כל המסלול שאורכו 3.5 ק"מ, הרבה יותר מ-2.5 עד 3 הקילומטרים הדרושים בדרך כלל למטוס הדרימליינר להתרומם לאוויר. "לא היו התראות על בעיה בדחף, מזג האוויר היה בהיר, ולא צוינו בעיות טכניות אחרות לפני הטיסה", אומר מקור לאתר החדשות The Times of India. עם זאת, המילים האחרונות של הקפטן, "דחף לא הושג", מצביעות על כשל מנוע שגזל מהמטוס את יכולתו לטפס גבוה מספיק.
REPORT: The pilot of Air India Flight AI171 issued a mayday call seconds before the crash, stating:
— Live updates on Air India AI171 crash. #FlightAI17 (@AI171Crash) June 12, 2025
"Mayday… no thrust, losing power, unable to lift."
The transmission suggests a critical loss of engine thrust immediately after takeoff. (via The Telegraph)#AI171Crash… pic.twitter.com/QGqmAASIdd
למרות שהסיבות לאירוע עדיין נחקרות, דבריו האחרונים של הטייס מעניקים הצצה מצמררת לרגעים האחרונים והמכריעים רגע לפני ההתרסקות הקטלנית. "דחף לא הושג" (Thrust not achieved) מצביע על הכשל הראשוני והקריטי ביותר: "דחף" הוא הכוח שמנועי המטוס מייצרים כדי לדחוף אותו קדימה, לצבור מהירות ולהתרומם לאוויר. כאשר הדחף לא מגיע לרמה הרצויה, פירוש הדבר הוא שהמנועים כשלו או שקיימת בעיה חמורה במערכת שמונעת מהמטוס לייצר את הכוח הנדרש לטיסה בטוחה. זהו כנראה הגורם הישיר והמיידי לאיבוד השליטה ואיבוד הגובה.
מיד לאחר מכן, המילה "נופלים" (falling) מתארת את התוצאה הבלתי נמנעת של אי-השגת הדחף. ללא כוח דחף מספק, המטוס מאבד את יכולתו להישאר באוויר ומתחיל לצנוח כלפי מטה באופן בלתי נשלט. לבסוף, הזעקה החוזרת ונשנית מיידיי! מיידיי! מיידיי! (Mayday! Mayday! Mayday!) היא קוד מצוקה בין-לאומי המציין סכנת חיים מיידית וחמורה, המצריכה סיוע דחוף. החזרה המשולשת על המילה מדגישה את חומרת המצב, את הבנה של הטייס שהאסון בלתי נמנע, ואת ניסיונו האחרון להעביר מסר בהול לגורמי החירום על מצבו הקריטי.
More details about the Air India crash have come to light in a recording of the flight crew’s final communication with ATC.https://t.co/QPeSwIvdPT
הקופסה השחורה של המטוס, שבה רשם נתוני הטיסה ומקליט הקול של תא הטייס, שוחזרה ונמצאת כעת בבדיקה. החוקרים מקווים שהנתונים יסייעו לשחזר את השניות האחרונות ולקבוע אם כשל מכני, טעות אנוש או תקלה במערכת היו אחראים לתוצאה הקשה. "הפענוח של הקופסה השחורה הזו ייתן לנו את התובנה המעמיקה שאנו צריכים", אמר שר התעופה האזרחית רם מוהן נאידו. חקירה מלאה של הלשכה לחקירת תאונות אוויר (AAIB) מתנהלת, יחד עם סקירה מקבילה של ועדה רב-תחומית שמונתה לאחרונה והתמקדה בבטיחות אווירית.