בעולם הבלתי צפוי של התעופה, מושב 11A נחשב כבר מזמן למושב שיש להימנע ממנו, והוא מכונה לעתים קרובות "המושב הגרוע ביותר במטוס". אבל עכשיו, צירוף מקרים מוזר ומופלא משנה מחדש את המוניטין השנוי במחלוקת הזה. בשתי תאונות מטוס קטלניות, במרחק של 27 שנים ואלפי קילומטרים זו מזו, הניצולים היחידים ישבו דווקא ב-11A.

ב-11 בדצמבר 1998, טיסה 261 של תאי איירווייז, מטוס איירבוס A310-300 שהמריא מבנגקוק לעיר סוראט תאני, התרסקה בביצה במהלך נחיתה לאחר התנגשות במגדל פיקוח. מבין 146 האנשים שהיו על המטוס, רק 45 שרדו. אחד מהם היה רואנגסק לויצ'וסאק, זמר ושחקן תאילנדי, ישב במושב 11A.

פסט פורוורד ל-12 ביוני 2025: טיסת אייר אינדיה AI171, מטוס דרימליינר מדגם בואינג 787-8 בדרך מאחמדאבאד ללונדון, התרסק פחות מדקה לאחר ההמראה. הוא התנגש במעונות סטודנטים ליד נמל התעופה, והרג 279 בני אדם, כולל אנשים שהיו באזור. הניצול היחיד מבין 242 הנוסעים ואנשי הצוות היה וישוואש קומאר ראמש בן ה-40. המושב שלו? 11A.

הדמיון בין שתי הטרגדיות מדהים כעת את הציבור ואת מומחי התעופה כאחד. "פרטי המושב עוררו בי צמרמורת", אומר לויצ'וסאק לתקשורת התאילנדית לאחר שנודע לו על סיפורו של ראמש. כמעט שלושים שנים אחרי והוא עדיין זוכר היטב את המראות, הקולות ואפילו הטעם של מי הביצות מאותו לילה מטריד ב-1998.

ראמש, שהחלים בבית חולים באחמדאבאד, תיאר את הרגעים האחרונים לפני האסון: "פתאום האורות התחילו להבהב, ירוק ולבן, ואז המטוס התרסק. כשראיתי את היציאה, חשבתי שאוכל לצאת. ניסיתי והצלחתי". האזרח הבריטי ממוצא הודי איבד את אחיו בהתרסקות, אך הצליח להימלט דרך יציאת חירום סמוכה.

מושב הקסם?

עד כה מושב 11A היה מבין המושבים הכי פחות נחשקים בטיסה. זאת מכיוון שבחברות תעופה זולות רבות הוא לפעמים "מושב חלון" אבל ללא חלון ממשי, מה שהופך אותו למטרד עבור מי שרוצה גם ליהנות מהנוף וגם לגשת לשירותים. "זה מושב חלון רק בהגדרה שלו", אומרת יועצת הנסיעות ברנה ריאן. "במקרים רבים הוא ממוקם ממש בין שני חלונות ומציע מעט ראות או נוחות". עם זאת, בשתי ההתרסקויות הללו, 11A הוכיח את עצמו כמושב הישרדותי. במקרה של ראמש, מיקומו ממש מאחורי יציאת חירום העניק לו יתרון כאשר כל שנייה הייתה חשובה.

למרות שני הסיפורים המשכנעים, מומחי תעופה מזהירים מלקפוץ למסקנות. "כל תאונה היא שונה", אומר מיטשל פוקס מהקרן לבטיחות בטיסות. "אי אפשר לחזות שרידות על סמך מיקום המושב בלבד". רון בארטש, יו"ר ארגון AvLaw Aviation Consulting מסידני, חוזר גם הוא על אותו רעיון: "בתצורה הספציפית הזו של בואינג 787, 11A היה במקרה ליד יציאת חירום. זה מה שעשה את ההבדל, לא מספר המושב עצמו".

חשוב לציין כי פנים המטוסים משתנים בין דגמים וחברות תעופה, כלומר 11A לא תמיד נמצא באותו מיקום או ליד יציאה. מחקרים הראו שישנים שיעורי הישרדות גבוהים יותר עבור אלו שיושבים בחלק האחורי של המטוס או ליד יציאות, אבל אפילו זה לא יכול להבטיח דבר.

אם יש טייק אווי אחד, אומרים מומחים, זה שההכנה והקשב חשובים יותר מאשר בחירת מושב. מעקב אחר תדריכי בטיחות, לדעת איך למצוא את היציאה הקרובה ביותר שלך, ותרגול פרוטוקולים בסיסיים כמו תנוחת הסד יכולים להגדיל משמעותית את הסיכויים שלך במקרה חירום.

למרבה האירוניה, רק בשנה שעברה, פאנל עף ממטוס בואינג 737 MAX באמצע טיסה, וחשף חור פעור ליד מושב ריק. איש לא נפגע - אך התקרית שימשה תזכורת נוספת לאופי הבלתי צפוי של נסיעות אוויריות.