טיסת החילוץ הראשונה במסגרת מבצע "חזרה בטוחה" נחתה הבוקר (רביעי) בנתב"ג. מדובר בפתיחתה של רכבת אווירית שנועדה להחזיר מאות אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל מאז תחילת הלחימה מול איראן, אך חרף הדחיפות והעומס, מסתמן כי בסוף השבוע הקרוב תיעצר פעילות החילוץ, לפחות חלקית, בשל הימנעות מהפעלת טיסות בשבת.
לפי שעה, אל על, שבשגרה אינה טסה בשבת, לא צפויה להפעיל טיסות חילוץ בשבת הקרובה. חברת ארקיע, לעומתה, הודיעה כבר כי תמשיך להפעיל את טיסות החילוץ גם בשבת, בהתאם לאישורים הביטחוניים שקיבלה. המחלוקת הזו בין החברות, לצד עמדת הרבנות הראשית, מעמידה את שרת התחבורה מירי רגב תחת ביקורת גוברת.

>> "כל אדם לעצמו": טיסות החילוץ החלו - הישראלים שתקועים בחו"ל חסרי אונים אף יותר
>> "עברו לנו טילים מעל הראש": הגיעו לארץ בשיט - ולא קיבלו אישור להיכנס במשך 7 שעות
>> "בהתחלה נבהלנו": פגשה איראנית בדובאי - וזה נגמר בצורה מושלמת
העיכוב הצפוי נובע מפסיקת הרב הראשי הספרדי, הרב דוד יוסף, שקבע כי אין לחלל את השבת לצורך חילוץ ישראלים מחו"ל, משום שלדבריו לא מדובר במצב של פיקוח נפש. הרב הביע את עמדתו בשיחה שנערכה עם השרה רגב ונציגי חברת אל על, שם הבהיר כי כל עוד לא נשקפת סכנה מיידית לחיי הנוסעים, אין להתיר טיסות חילוץ בשבת.
שרת התחבורה, שבידיה הסמכות להפעיל את "מניית הזהב" של המדינה ולחייב את אל על לטוס גם בשבת, לא עשתה שימוש בסמכותה. גם במהלך מלחמת "חרבות ברזל" אחרי 7 באוקטובר, השרה נמנעה מלהפעיל את המנגנון, מה שהוביל אז לביקורת דומה.
בעקבות העמדה שנקט משרד התחבורה, תנועת "ישראל חופשית" שיגרה היום מכתב התראה לפני עתירה לבג"ץ, בדרישה להוציא טיסות חילוץ גם בשבת. לדבריהם, "ההחלטה לא להפעיל טיסות חילוץ בשבת בזמן חירום ביטחוני היא מחדל. רגב שוב בוחרת לשרת אינטרס פוליטי על פני האינטרס הלאומי" נכתב במכתב ששלחה התנועה. "זה לא רק עניין של דת ומדינה אלא של שירות חיוני לאזרחים שנתקעו בחו"ל. רבים מהם חיילי מילואים, קשישים או חולים", נכתב. התנועה גם הזכירה הבטחות שניתנו בעבר מצד משרד התחבורה להפעיל תחבורה בשבת בעתות חירום, הבטחות שלטענתם לא קוימו גם הפעם.

כאמור, מבצע החילוץ עצמו יצא לדרך הבוקר עם נחיתת טיסת אל על מלרנקה. במהלך היום צפויות להגיע לישראל עוד עשרות טיסות מחברות התעופה אל על, ארקיע, ישראייר ואייר חיפה, כולן נוחתות בנתב"ג ובנמל התעופה בחיפה. הטיסות יוצאות מישראל ריקות, כדי לזרז את התהליך ולחסוך זמני בידוק והעמסה, וממריאות חזרה ליעדים באירופה עם תכנון של עד שתי טיסות לשעה רק בשעות היום. כרגע, רק חברות ישראליות משתתפות במבצע, אך ייתכן שחברות זרות כמו בלו בירד ו-TUS יצטרפו בקרוב לאחר שיקבלו אישורים ביטחוניים.
כלל הנוסעים שובצו מראש לפי סדרי עדיפויות, כולל נוסעים עם מקרים רפואיים, אנשי מילואים וחיילים, וחברות התעופה עצמן אחראיות לתיאום, הכרטוס והמחירים. משרד התחבורה הדגיש כי אין להגיע לנמל התעופה לצורך איסוף, אלא להשתמש בשאטלים ורכבות מנמל התעופה.
אולם במקביל לחזרת הישראלים, מדיניות הממשלה מונעת מאזרחי ישראל לצאת מהמדינה, פרט לדיפלומטים ותיירים. האגודה לזכויות האזרח פנתה היום לשרת התחבורה ולרשות שדות התעופה, בדרישה לחשוף את הבסיס החוקי לאיסור. לטענת האגודה, לא פורסמה כל תקנה או חוק המאפשר את ההגבלה, וכך נפגעת זכות יסוד חוקתית: חופש התנועה. "המדינה לא יכולה, באישון לילה, לשלול מישראלים את הזכות לצאת מהארץ בלי חוק, בלי תקנות ובלי קריטריונים", נכתב בפנייה.

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, נראה כי עם כניסת השבת תיעצר הרכבת האווירית. המשמעות היא כמובן שאלפים לא יוכלו לשוב ארצה במשך כמעט יומיים, למרות שרבים נמצאים כבר בנמלי התעופה מחוץ לישראל, או בקרבתם. גם האפשרות לצאת מישראל למי שזקוק לכך עדיין חסומה ותיירים שעדיין נמצאים בישראל ייאלצו להישאר בארץ בשבת.
בינתיים, במשרד התחבורה מדגישים כי ימשיכו להפעיל את מבצע החילוץ לאורך השבועות הקרובים, ויעדכנו על כל שינוי בהתאם להערכות מצב ביטחוניות.