1. חשיפת יתר
    הכוונות טובות, אין ספק, אבל נראה שהתאגיד שוב ושוב ושוב בוחר להתבלבל. הדוגמה הטרייה היא "הקלטות הנאצים" (כאן 11), סדרה תיעודית שעלתה בקול תרועה רמה - עם סיפור שנקבר לחלוטין תחת שיקולי רייטינג ששידור ציבורי לא אמור לראות לנגד עיניו. אחד מהשיקולים האלה, למשל, הוא ההתהדרות בכך שמדובר במסמך דוקומנטרי ש"חושף לראשונה" (או "לראשונה בטלוויזיה", תכסיס מילולי מוכר ומסריח) את תכניו. עופר אדרת מ"הארץ" מיפה היטב את העיוותים, אפילו השקרים, באופן שבו בחרו בתאגיד לשווק את הסדרה. בשורה התחתונה: חומרי הארכיון שעליה היא מתבססת כבר פורסמו בעבר, אפילו לפני יותר משני עשורים, ו"הקלטות הנאצים" של "הקלטות הנאצים" אינן הקלטות בכלל.

    למעשה, כפי שהסדרה מבהירה בעצמה, האוצר שעליו היא יושבת הוא תמלולים בלבד. ההקלטות המקוריות נמחקו משיקולי טכנולוגיה של שנות ה-40, ואלו שוחזרו על ידי קריינים (שזהירים ככל שיהיו, עדיין שילבו במלאכתם אלמנטים קריטיים כמו אינטונציה והיעדר אותנטיות). כנראה ש"הקלטות של שחקנים שמקריאים תמלולים של הנאצים" זה שם לא מספיק טוב לפרומואים. לא מפתיע לגלות שגם הפעם חתומים על הסדרה היוצרים דני ליבר וירון ניסקי מ"אויבים", שברוב המקרים מסווים עם המון שופוני מקרים שבהם אין להם הישגים עיתונאיים משמעותיים - אבל כן מפתיע שגם הם, שיודעים לסכם דמויות שלמות בסרט אחד, חשבו שהפעם יש הצדקה לשלושה פרקים מלאים. ואולי אפילו בתאגיד הבינו שיש ממה להסתייג, ולכן תקעו את "הקלטות הנאצים" רק אחרי מבול תכני יום השואה השנתי, כשהקשב הקולקטיבי שנותר לנושא נמוך להפליא. כי אם משהו באמת נחשף כאן, זו ערוותם של המעורבים מאחורי הקלעים.


    מה לראות?
    את "חזרה גנרלית" (יס, הוט וסלקום), בטח בשבוע שבו ישראל נכנסה לצ'אט. ניסוי הריאליטי המבריק של ניית'ן פילדר מתמקד הפעם בתאונות אוויריות - ובעיקר בתאונות החברתיות שמובילות להן - והוא לא היה צריך יותר משני פרקים בשביל לצרף לכל האירוע ההזוי והגאוני הזה גם תחרות מוזיקלית. לביקורת המלאה, וגם כל מה שצריך לדעת על הטוויסט המקומי.

  2. הפנקס פתוח
    אלא אם מדובר בהטעיה נוספת מצד הכותבים, הפרק השבועי של "הראש" אישש את מה שהיה ברור מההתחלה - ושטאלנטית בדרגת מלי לוי לא מלוהקת לסתם תפקיד "אשתו של ראש השב"כ". זה האתגר הקבוע עבור דמויות נשיות בסדרות ביטחוניות, בטח כאלה שאינן נושאות במשרה רשמית כלשהי בעלילה. ובמציאות שבה עדיין די פשוט לסווג את רוב סדרות הדרמה לפי בעלות פרופיל גברי ("הראש", "ילד רע", כל דבר שרון לשם אי פעם כתב) מול בעלות פרופיל נשי ("המפקדת", "בלאדי מורי", גוף היצירה של גלית חוגי ונועה ארנברג), הנשים בסדרות הגבריות עדיין סובלות בהרבה מבקונסטלציה ההפוכה. המקרה של אביב פנקס הוא הדוגמה הטרייה לזה, וביותר מהזדמנות אחת.

    פנקס מופיעה כרגע על מסך הטלוויזיה בשני תפקידי משנה במקביל: ב"אזהרת מסע: אתונה" (רשת 13) שרצה מזה מספר שבועות היא סוכנת מוסד - ונגררת אחרי הגברים הבכירים ממנה, ובטח תעבור איזו הארה מוסרית עד סוף העונה - וב"המזח" (כאן 11) שעלתה השבוע היא אשתו-של הנדושה והמיותרת ביותר שאי פעם נראתה. "מיותרת" כי אין שום צורך דרמטי בדמות הזו, שכל מהותה היא לחכות לחייל המילואים שעומד בלב הסדרה. "נדושה" כי ברור שאי אפשר שלא תהיה ולו אישה אחת בקאסט, אבל זה לא מצדיק כתיבה כל כך גרועה וקו עלילה כל כך מאולץ. גם "אזהרת מסע" וגם "המזח", מיותר לציין, הן סדרות בעלות פרופיל גברי מובהק, ולא רק על גבי המסך. הניסיון לשתול את פנקס עם דמויות ראויות בשתיהן, מעלה חשש ממשי שאף אחד שם לא באמת ניסה. ולמען הסר ספק, היא האחרונה שאפשר לבוא אליה בטענות על תצוגת תכלית כה חלשה.

    פריים אחד למזכרת
    כל כך הרבה דברים קרו בערב יום העצמאות המטורף הזה, אבל בסוף יזכרו ממנו דווקא את יונית לוי משדרת לראשונה אי פעם מאולפן הגיבוי בהרצליה.


  3. פעמיים-שלוש בחיים
    אחח, הגעגועים ל"פעם בחיים". הימים שבהם היו סלבריטאים אמיתיים בישראל, והם היו מוכנים להתקרקס כמו שצריך - יעל גולדמן גרה אצל אלפרון, יעל פוליאקוב ודורית בר-אור בסיבוב פרידה, גידי גוב וגיל ריבה בג'ונגל, נינט בג'מייקה. 20 שנה חלפו, ו"הפוכים" (רשת 13) מוכיחה שתיים מהתמורות הכי גדולות שחלו כאן: כמעט כל מי שמשתתף בדוקו-ריאליטי החדש כבר היה בעבר בריאליטי אחר; וכל ויכוח או פער שאי פעם היה במדינה הצטמצם לכדי כן-ביבי לא-ביבי ברמה מסוימת. תחת תחפושת של עידוד אחדות, "הפוכים" בעיקר חוגגת לפי שעה את השסעים שאפילו 7 באוקטובר לא הצליח לטלטל. ואם מתקיים בה איזשהו איחוד, הוא בין סלבריטאים מדרג נמוך (ונמוך מדי בשביל הפריים טיים) שמכורים לתשומת לב.

    זה לא אומר שאין רגעים חמודים בריאליטי הממוחזר הזה, למשל הפרצוף של החרדי שמגלה שאורטל בן דיין לא עשתה ברית מילה לילדיה או כשחן עשור שואלת את ניר אבישי כהן "איך אמא שלך לא שמעה על הימים המוגנים". אבל בגדול, אם יש סיבה אחת לצפות ב"הפוכים" - כי אחדות לא תושג ממנה וההתכסחויות לא באמת עסיסיות - זו נעמה קסרי. מחלוצות הריאליטי בישראל, קסרי היא בראש ובראשונה אישה שמבינה מיתוג: פעם היא הייתה הפנים של משחק הריאליטי חסר הרחמים וייסורי המצפון, כזה שהופך אותה לליהוק מושלם לעונה הבאה של "הבוגדים". אחר כך, בסיבוב הטלוויזיוני הבא שלה, היא הפכה לק כחול אחד לסמל מסחרי (שאותו היא דואגת לשחזר גם ב"הפוכים", עם סט תואם של סרט לשיער וביקיני). ומיהי נעמה קסרי של 2025? לא אחת שהיו לה איזשהם רמזים מטרימים.

    בהנחה שלא מדובר במקרה נואש של ממציאנות, מתברר שנעמה קסרי הנוכחית היא קפלניסטית. ככה היא מציגה את עצמה בגאווה ב"הפוכים", רגע לפני שהיא פוגשת את רבקה לפיאר ומגדירה אותה כ"פיה כהניסטית". בעדותה למצלמה קסרי אף מביעה את סלידתה מאנשים שמעדיפים "להישאר פרווה" ולא להביע דעה - וזה די מוזר, בהתחשב בעובדה שהיא עצמה לא השמיעה אותה יותר מדי עד עכשיו. למרות שבימי הקורונה היא קיימה פגישה ביזארית עם בנט, ובין לבין הצטברו לה גם כמה התבטאויות פוליטיות די פושרות, זה לא שקסרי הייתה שותפה בולטת באיזשהו מאבק כמו שהיא מציגה את עצמה פתאום. דמויות ריאליטי אחרות, מטל גלבוע ועד אור סיונוב, ידעו לנפנף בטיקטים האלה שלהן מהשנייה הראשונה. לכן אין ברירה אלא לתהות: יכול להיות שהיא מצאה מוצר חדש למכירה?


    לטובת ריאליטי שסעים, ואולי הון תדמיתי נוסף בחוגים מסוימים, אישה שמעולם לא זוהתה עם הנושא היא פתאום סמל מטעם עצמה להתנגדות לממשלה. למי אמור להיות בכלל אכפת מדעתה של זוכת "הישרדות האיים הקריביים" על פסקת ההתגברות? לא ברור, אבל לקסרי יש כמעט 200 אלף עוקבים וסביר להניח שמישהו כבר היה מתעניין בנוכחות קבועה-לכאורה שלה בהפגנה. זה איתות משמעותי מצדה של משפיענית טלוויזיה חריפה, כי כל עוד היא לא רוכבת על העגלה הפוליטית הזאת רק למטרות החלטורה התורנית - סימן שהיא מזהה כאן סנטימנט מסוים שמשתלם לתקשר, כזה שסלבריטאים מהמילייה שלה מתנערים ממנו כל הזמן. ומה שהכי כיף זה שגם הגרסה המיליון של קסרי היא תגלית של ממש: אחת המשתתפות הבודדות ב"הפוכים" שבאמת רואה מולה בן אדם, סינקיונרית חדת לשון שקו העלילה שלה מסתמן בתור הכי מעניין בעונה. פעם היא מכרה לכם נכלוליות, פעם אחרת בוטוקס, עכשיו היא מוכרת אקטיביזם מפוכח. בינתיים, על מדפי הריאליטי, היא אותו המוצר באריזה חדשה.

    בשבוע הבא
    הילה קורח היא המנחה החדשה של "המרדף", שגם מצרפת לרוטציה שלה צ'ייסר שלישי (כאן 11, 5.5); הפרק האחרון בהחלט של "משפחת ג'מסטון" הקאלטית (יס, הוט וסלקום, כנ"ל); ונטשה ליון חוזרת עם עוד תעלומות רצח שבועיות בעונה השנייה של "פוקר פייס" (יס, 9.5).

    צילום הקלטות הנאצים: מתוך "הקלטות הנאצים", כאן 11 / צילום אביב פנקס: מתוך "אזהרת מסע: אתונה", רשת 13 / צילום יונית לוי: חדשות 12